Störd och otrygg anknytning av barnvakt och dagis?
Jag har en undran. På föräldrautbildningen sa både ledaren och några andra deltagare att det leder till psykisk ohälsa och otrygg anknytning hos barn om man har barnvakt, att dagis ger samma. Barn ska endast ha en anknytningspersonen, och det är mamma. Detta skulle gälla fram till de är ca 3 eller 4 år, helst längre. Det verkar konstigt för mig som vuxit upp med både 2 lika engagerade föräldrar, mor och farföräldrar, mostrar, morbröder, kusiner och även gått på dagis sen jag var 9 månader. Jag har ingen psykisk ohälsa över huvud taget, är så trygg och har superkonakt och är nära både föräldrar och resten av släkten. Hittar bara massa konstiga länkar när jag försöker googla på detta, massa utländska konstiga någon svensk Louise Hallin som säger massa konstigt, konstiga länkar till hemmafruar som bloggar, men inget mer konkret.
Finns några belägg för att det är farligt med att andra än mamma tar hand om barnet ibland och att det är skadligt med dagis? Som jag växt upp vill jag att mitt barn ska gå göra, men vill ju inte att hen skadas ofc.