• Anonym (Är det så?)

Störd och otrygg anknytning av barnvakt och dagis?

Jag har en undran. På föräldrautbildningen sa både ledaren och några andra deltagare att det leder till psykisk ohälsa och otrygg anknytning hos barn om man har barnvakt, att dagis ger samma. Barn ska endast ha en anknytningspersonen, och det är mamma. Detta skulle gälla fram till de är ca 3 eller 4 år, helst längre. Det verkar konstigt för mig som vuxit upp med både 2 lika engagerade föräldrar, mor och farföräldrar, mostrar, morbröder, kusiner och även gått på dagis sen jag var 9 månader. Jag har ingen psykisk ohälsa över huvud taget, är så trygg och har superkonakt och är nära både föräldrar och resten av släkten. Hittar bara massa konstiga länkar när jag försöker googla på detta, massa utländska konstiga någon svensk Louise Hallin som säger massa konstigt, konstiga länkar till hemmafruar som bloggar, men inget mer konkret.

Finns några belägg för att det är farligt med att andra än mamma tar hand om barnet ibland och att det är skadligt med dagis? Som jag växt upp vill jag att mitt barn ska gå göra, men vill ju inte att hen skadas ofc.

• Svar på tråden Störd och otrygg anknytning av barnvakt och dagis?
  • Anonym (Kajsa)

Jag tycker tvärtom. Så som du vuxit upp, med två engagerade  föräldrar samt andra släktingar nära, är det bästa. 

• BeautifulMoments

Till 4 år eller längre? De har jag då aldrig hört talas om. Det rekommenderas ju inte att barnet går i förskola innan 1 års ålder men efter 3 år uppmuntrar ju samhället att barnen ska gå i förskola genom att göra 15 timmar gratis.

En liten bebis ska ju hälst inte lämnas till barnvakt stup i kvarten och jag anser också att barnet behöver två föräldrar.

My life, My choice!
  • Fiona M
    Anonym (Är det så?) skrev 2016-06-11 19:59:51 följande:

Barn ska endast ha en anknytningspersonen, och det är mamma.

Skitsnack.
  • Flickan och kråkan
    Anonym (Är det så?) skrev 2016-06-11 19:59:51 följande:

Jag har en undran. På föräldrautbildningen sa både ledaren och några andra deltagare att det leder till psykisk ohälsa och otrygg anknytning hos barn om man har barnvakt, att dagis ger samma. Barn ska endast ha en anknytningspersonen, och det är mamma. Detta skulle gälla fram till de är ca 3 eller 4 år, helst längre. Det verkar konstigt för mig som vuxit upp med både 2 lika engagerade föräldrar, mor och farföräldrar, mostrar, morbröder, kusiner och även gått på dagis sen jag var 9 månader. Jag har ingen psykisk ohälsa över huvud taget, är så trygg och har superkonakt och är nära både föräldrar och resten av släkten. Hittar bara massa konstiga länkar när jag försöker googla på detta, massa utländska konstiga någon svensk Louise Hallin som säger massa konstigt, konstiga länkar till hemmafruar som bloggar, men inget mer konkret.

Finns några belägg för att det är farligt med att andra än mamma tar hand om barnet ibland och att det är skadligt med dagis? Som jag växt upp vill jag att mitt barn ska gå göra, men vill ju inte att hen skadas ofc.

Tror du missuppfattat något, eller ganska mycket. Så säger inte Louise Hallin oavsett vad man tycker om henne.
  • Anonym (Är det så?)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-06-11 20:12:55 följande:

Jag tycker tvärtom. Så som du vuxit upp, med två engagerade  föräldrar samt andra släktingar nära, är det bästa. 

Ja precis det jag menar, har ju enbart positiva minnen av min uppväxt och vill att mitt barn ska ha samma. Så kommer några och säger att det är skadligt, då vet man inte vad man ska tro.  
  • Anonym (Är det så?)
    BeautifulMoments skrev 2016-06-11 20:18:46 följande:

Till 4 år eller längre? De har jag då aldrig hört talas om. Det rekommenderas ju inte att barnet går i förskola innan 1 års ålder men efter 3 år uppmuntrar ju samhället att barnen ska gå i förskola genom att göra 15 timmar gratis.

En liten bebis ska ju hälst inte lämnas till barnvakt stup i kvarten och jag anser också att barnet behöver två föräldrar.

De på föräldrautbildningen hade inga källor alls, så vet inte vad de grundar det på. När jag googlat har jag bara hittat konstiga länkar, men jag kanske googlar fel.  Barnvakt stup i kvarten tänkte vi inte ha, men vi hela familjen och släkten är så nära att vi alltid finns där för varandra och för barnen så barnet har alltid många kring sig även om mamma och pappa går ut och äter eller så. 
  • Anonym (Är det så?)
    Flickan och kråkan skrev 2016-06-11 20:58:41 följande:
    Tror du missuppfattat något, eller ganska mycket. Så säger inte Louise Hallin oavsett vad man tycker om henne.
    Jag läste något hon skrivit om att mammor idag tappat sin mammaroll och borde skärpa till sig. Inte jobba och tänka på sig själva utan stanna hemma för barnens skull, för förskola är skadligt för barnen och onaturligt, och så var hon emot pappaledighet med för barnen ska vara med sin mamma, och likaså att barnen var med pappa eller hade barnvakt tidigare innan 2 år minst. Det fanns inga länkar till forskning om det hon sa var självklarheter och vetenskap, jag sökte det vidare men hittar inget. Jag kanske googlar fel, för jag är inget proffs på det men något kanske borde dyka upp tänker jag. 
  • Anonym (Plrrbt)

Om du vill läsa vederhäftig litteratur om anknytningsteorin rekommenderar jag Anders Broberg et al: Anknytning i teorin och Anknytning i praktiken.
    Även lekmän kan förstå dessa.

Jag gissar också att du googlar fel/läser fel eftersom Louise Hallin inte säger det du tror (det låter snarare som Eva Ruzs, en psykolog som tyvärr inte är särskilt inläst på anknytningsteori)

Ett barn kan ha flera anknytningsobjekt under de första levnadsåren. Den biologiska modern har ofta ett försprång eftersom hon burit barnet och därefter ammar. Den andra föräldern och andra vuxna behöver därför anstränga sig mer (och löngre) för att vara goda anknytningsobjekt för barnet. Tex genom att vara i mammas närhet, omedelbums ge barnet till mor när barnet vill amma, och vara väldigt lyhörd så barnet vågar lita på att när det vill ha sitt primära anknytningsobjekt (ofta mamma) så fixar de sekundära anknytningsobjekten det direkt.

• Anonym (Plrrbt)

Och om barnets grundtrygghet är tillgodosedd är det inga problem med förskola el barnvakt. Inte främmande barnvakter i en vecka såklart men väl kända barnvakter i några timmar inledningsvis.

• Flickan och kråkan
    Anonym (Är det så?) skrev 2016-06-11 21:48:36 följande:

Jag läste något hon skrivit om att mammor idag tappat sin mammaroll och borde skärpa till sig. Inte jobba och tänka på sig själva utan stanna hemma för barnens skull, för förskola är skadligt för barnen och onaturligt, och så var hon emot pappaledighet med för barnen ska vara med sin mamma, och likaså att barnen var med pappa eller hade barnvakt tidigare innan 2 år minst. Det fanns inga länkar till forskning om det hon sa var självklarheter och vetenskap, jag sökte det vidare men hittar inget. Jag kanske googlar fel, för jag är inget proffs på det men något kanske borde dyka upp tänker jag. 

Tycker snarare det låter som du skumläser, läser lösryckta påståenden och drar alldeles egna tolkningar. Det finns mycket bra information om anknytningsteori. Detta är heller inget kontroversiellt utan något det råder vetenskaplig konsensus kring.
  • Kim Possible

Det råder nån slags anknytningshysteri idag som är helt galen. Så många proffstyckare som förmedlar sin syn på hur en "riktig mamma (TM)" ska vara, så mångA onyanserade inlägg överallt, utan någon som helst källhänvisning mer än "det säger sig självt", "naturligt" och annat junk.

Är så otroligt glad och tacksam att detta inte fanns när jag fick barn, även om mammabashing (för ingen har någonsin klagat på pappor på samma sätt) förekom till viss del då med. Internet och sociala medier är på gott och ont, det är så lätt idag att läsa en blogg och tro att det som sägs är vetenskapsbaserat, om bloggaren i övrigt verkar vettig och trovärdig.

Jag själv vurmar ju för just den typen av uppväxt du haft och vill ge ett kommande barn. It takes a village to raise a child. Har själv inte haft lika när jag var liten, men våra barn har fått just det.

Gå på vad som känns bäst för er och skit i proffstyckarna! Grattis till bebben!

• Kim Possible

Och angående otrygga barn för att man inte gör som de du hörde; bullshit! Har iofs väldigt anekdotiska bevis genom endast två barn, men de är då så trygga och välmående man kan bli. Ena är vuxen, andra tonåring. Himla fina ungar, trots delaktiga pappor, barnvakt (vi säger inte barnvakt, men...) och förskola! ????

• Anonym (Hej)
    Kim Possible skrev 2016-06-11 23:11:32 följande:

Det råder nån slags anknytningshysteri idag som är helt galen. Så många proffstyckare som förmedlar sin syn på hur en "riktig mamma (TM)" ska vara, så mångA onyanserade inlägg överallt, utan någon som helst källhänvisning mer än "det säger sig självt", "naturligt" och annat junk.

Är så otroligt glad och tacksam att detta inte fanns när jag fick barn, även om mammabashing (för ingen har någonsin klagat på pappor på samma sätt) förekom till viss del då med. Internet och sociala medier är på gott och ont, det är så lätt idag att läsa en blogg och tro att det som sägs är vetenskapsbaserat, om bloggaren i övrigt verkar vettig och trovärdig.

Jag själv vurmar ju för just den typen av uppväxt du haft och vill ge ett kommande barn. It takes a village to raise a child. Har själv inte haft lika när jag var liten, men våra barn har fått just det.

Gå på vad som känns bäst för er och skit i proffstyckarna! Grattis till bebben!

Men läser man på om anknytningsteorin så säger ju den i princip att det är bra för barn att ha flera anknytningspersoner, dvs "a village to raise a child".
  • Fröken Apelsin

Jag hade sagt ett par sanningens ord till kursledaren och gått därifrån. Det finns visslingen något som heter anknytning, men det har övertolkats å det grövsta. Idag används det till att hålla kvinnan vid spisen där hon hör hemma enligt vissa. Det används också till att skapa dåligt samvete och tala om för kvinnan att hon aldrig duger.

Svar på tråden Störd och otrygg anknytning av barnvakt och dagis?