Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Antiskallhalsband hjälp!

Kakmonsterarg skrev 2016-06-12 19:04:55 följande:
    Någon som fått sin hund sluta skälla med antiskallhalsband?
    Har du hört talas som att aktivera hunden och ge den mental träning och motion? Alla hundar behöver detta oavsett ras och att man tar en aktiv roll att uppfostra hunden med ENDA hjälpmedel "sig själv".
    Du har två händer och en mun, använd detta, då det är det  effektivaste hjälpmedel man har som hundägare.
    Bättre än alla dra straffredskap som "antiskallhalsband", "strypkoppel" etc etc..

Skäller hunden okontrollerat så skall man genast fösa bort hunden från dörren, genom att du ställer dig mellan dörren och hunden, titta på hunden och använder dig av  "hych" i bestämd dov ton (man behöver INTE gapa alls).
    Upprepas ett par gånger, i värsta fall om det inte hjälper så får man aktivt lägga hunden ned, på golvet på sidan, och hålla den kvar på golvet en kort stund. Man behöver inte ta till övervåld alls och man ska INTE göra det, utan det räcker att man håller kvar hunden genom att lägga handen på skulderbladet och på baken, samtidigt som man säger bestämt "hych".
    Har gjort det med de hundar jag har haft (olika raser) och det har varit supereffektivt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Decx skrev 2016-06-13 10:38:38 följande:
    Antiskällhalsband straff? Dom flesta ger sej ifrån ett litet pip som ska avbryta skällandet, ungefär samma funktion som en klicker som används flitigt bland många. Fast det kanske oxå är ett straff^.
    Dock är dom värdelösa, om hunden ruskar på sej eller liknande piper dom likaså så skulle inte rekommendera nått halsband.
    Walki talkie eller Skype till telefonen har funkat väldigt bra.
    Lustigt.. Vad har du fått det i från att man använder klicker för att "bestraffa"?

Nej det fyller inte alls samma funktion då klickern är på en inom frekvenser och dB som är  positivt för hunden, till skillnad från ett s.k "antiskällhalsband" som ger i från sig ett ljud  som är skärande för hundens öron.

• EnAnonumius
    Dexter dot com skrev 2016-06-14 13:01:23 följande:
    Nej och jag har aldrig hörn någon som lyckats i längden med antiskallhalsband. Chocken att få vätska uppsprutat i ansiktet kan i början få en hund tyst men tyvärr brukar det sluta med att hunden blir osäker och skäller ännu mer. Antiskallhalsband utlöses av alla ljud dvs lek/glädjeljud och bestraffar alltså även hunden när den är glad. Det är ett sk qvickfix som dom flesta av oss vet gör mer skada än nytta . Börja jobba med din hund, läs signalerna, ta reda på varför hunden skäller och hitta en riktigt bra belöning när hunden inte skäller.
    Har du inte testat skvallerträning så gör det !

www.evabodfaldt.com/2005-03-15-det-r-fint-att...
  • EnAnonumius
    Decx skrev 2016-06-14 07:42:47 följande:
    Missade poängen, ser inget av dom som "straff". Ett ljud för att bryta ett beteende, kontakt behöver inte alltid vara riktat mot en fysisk individ. Sen att ljudet skulle vara ett skärande tortyrliknande fenomen tar jag med en nypa salt. Reagerade 1a och 2a gången sen var det som det inte fanns. Och ja det syns om en hund tycker någonting är obehagligt.
    Ursäkta men du skrev aldrig att du inte ser någon av dem som straff. Det är väldigt svårt att läsa folks tankar..

Men men det är ju vad du tycker.

Men nog skulle ju jag se det som straff att få ljud som har frekvenser som är skärande ont för öronen.  Vilket dessa s.k "antiskallhalsband" är designade att göra ge en skrap frekvens som skall göra ont för hunden. Det är inte en klicker designad för att "göra ont" för hunden i detta fall hundensöron.

Så för mig är det bara skitkonstigt att säga att ett "antiskallhallsband" och "klicker" är likvärdig, och antiskallhalsband inte kan ses som straff.

Men jag antar att du är av en annan åsikt att sånt ljud som gör skärande ont i öronen är inte straff? I så fall så får du gärna förklara för mig hur det inte skulle vara ett straff att "få ont i öronen".

P.S
    Ljud i vissa frekvenser som kan göra att det "skär i öronen" på en människa använder man faktiskt i vissa länder där de utövar tortyr..

Svar på tråden Antiskallhalsband hjälp!