Inlägg från: Gudrunskan |Visa alla inlägg
  • Gudrunskan

Antiskallhalsband hjälp!

Jag har en labrador tik 1,5 år som sedan hon löpte senast drog på sig ovanan att sitta och gny om hon inte fick uppmärksamhet.

Jag kan ha varit ute i skogen och gått i en timme, efter det lekt på tomten med henne och sedan hemma tränat sök och lek och bus. Trötta som den kan vi ramla ihop i soffan och jag sätter på TV'n Då började hon...Gny eller småskälla.

Ibland om hon inte fick uppmärksamhet så fort som hon anser är rimligt så började hon skälla.

Detta sysslade hon inte med innan hon löpte utan hon började under löpet och sedan har det fortsatt.

Då hon krävde uppmärksamhet typ HELA tiden tröttade jag rejält.
    Ignorera fungerade inte. Be henne gå till "sin" plats fungerade inte. Då började hon verkligen skälla.
    Av skäl jag är väl medveten om fungerade det inte att skälla på henne, jag hotade om att lägga ut henne på blocket, det hjälpte inte.
    Så jag tog blomflaskan med vatten och sprutade på henne när hon började.det tog 2 dagar så hade beteendet upphört.

Rätt eller fel, I don't know men vi älskar varandra, gosar, leker och går på långpromenader och trivs oerhört fint i varandras sällskap gnäll/gny/skall fritt!

• Gudrunskan
    Joico skrev 2016-06-20 11:15:53 följande:
    Problemet med blomspruta (och att spruta vatten på sin hund) är såklart inte att vattnet är farligt. Det säger ju sig självt - det är inget som hunden tar skada av. Vattnet är inte farligt och strålen gör inte ont.

PROBLEMET är att risken finns att hunden går runt och väntar på det. Att den inte törs slappna av för den inte vet när det sker. 

www.sagnej.n.nu/canis
    Må så vara. Jag är verkligen ingen perfekt hundägare. Gör så gott jag kan. Typ samma med de ungarna jag lyckades sätta till världen. De verkar ha klarat sig någorlunda med mig som mor men allt rätt har jag ju då rakt inte gjort. 2 och 3 år kvar till de är myndiga. Jag kämpar på :-P

Vill ju inte förmänskliga hunden men nog fan visste hon att jag inte ville att hon skulle gnälla/skälla...Jag "varnade" och sprutade sedan om hon inte brydde sig...

Blomflaskan är för länge sedan borta och beteendet likaså.Ibland gnyr hon till, ser ut att komma på sig själv för då slutar hon direkt och jag blir glad som en tupp.
Svar på tråden Antiskallhalsband hjälp!