• embr91

Jorden runt-resa! TIPS BEHÖVS!

Hej!
    Jag och en kompis planerar att åka Jorden runt, i slutet på november till början på april ungefär. Vi behöver tips på ställen att stanna på :) Det som är spikat är Nya Zeeland där vi ska stanna en månad och jobba ungefär :)

Så det vi behöver tips är på något land i asien (inte thailand) eller mellanöstern! Delar i landet, städer, boende allt :) 
    Sen vart i Australien som är bäst? 
    Tips är välkommet på allt ni varit på även i Nya Zeeland, då vi inte varit där!
    Sen är tanken att vi ska åka över Hawaii, Los Angeles och Miami hem, är det någon som har tips om detta med?

Förlåt för flummigt inlägg haha, men vi är inne i planeringsfasen :)

• Svar på tråden Jorden runt-resa! TIPS BEHÖVS!
  • Trippelmamma76

Indonesien, Filippinerna eller Vietnam kanske?

I Australien skulle jag säga; missa inte the outback i centrala delarna (kring ayers rock etc) och östkusten med stora barriärrevet. Darwin och däromkring är också speciellt.

• Ellie

Svårt när man inte vet era intressen.
    Kina är väldigt speciellt och annorlunda, men vad är ni ute efter?
    Vi reste med Transsibiriska järnvägen, stannade en vecka i Mongoliet på vägen till Peking, och tog sedan buss ner till Vietnam (efter en liten avstickare till Urumqui/Kashgar). Därifrån flyg till Australien.
    (Jag tyckte mycket bättre om Kina än Vietnam)

Har ni mycket pengar är nog Japan spännande.
    Vill ni inte ha det så "besvärligt" så passar det nog bättre med tex Singapore och vidare till Bali eller så för lite bad.

Jag håller med ovanstående att Alice Springs och däromkring är ett "måste" för Australien. Vi hyrde bil i Alice Springs och körde själva till Ayers Rock/Kings Canyon. Rekommenderas! Ni behöver minst en månad i Australien.

På Nya Zealand hyrde vi också bil och körde omkring i knappt 4 veckor. Mycket frihet att köra vart man vill, och stanna hur länge man vill. Queenstown kan rekommenderas. Vandra gärna Routeburn track om ni gillar vandring. Eller Tongariro crossing - "Mordor, med Mount Doom" :). Rotorua på Nordön brukar "ingå" i en tur till Nya Zeanland. Likaså besök vid någon glaciär nära Christchurch.

Svar på tråden Jorden runt-resa! TIPS BEHÖVS!