• CinnamonGirl

Datakunskap och textbehandling

Finns det inte kurser i datakunskap och textbehandling.numera? Jag började läsa för några år sedan på komvux, men i min kommun har de tagit bort en massa kurser. Skulle vara bra att gå nån kurs i (avancerad) datakunskap och även lite textbehandling så jag får upp hastigheten på skrivandet. Bra att ha på papper att man kan det när jag ska söka jobb (alla kräver ju att man ska kunna hantera en dator idag).

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Datakunskap och textbehandling
  • Carambolan

Det räknas nog till allmänbildning numera. Det du hittar i kursväg är mer inriktat på specifika programvaror. Du kan ju gå en kurs i Word, men det kommer vara mer fokuserat på hur du använder stilmallar, skapar adressetiketter och andra smarta funktioner som många inte kan lista ut själva.

• Kill your darling

Biblioteken och studieförbunden har ibland kurser, men de brukar nog vara på nybörjarnivå. Det kan nog ändå vara värt att höra med dem.

Googla administrations- och administratörsutbildningar/kurser. Det lär finnas på distans.

• sportpappa

Jag skulle också säga att det räknas som allmänbildning. Hastighet på skrivandet kan du öva själv. Det är inget du får på papper. Det som finns i kursväg är nog via studieförbunden, men det är lite pensionärsvarning på om någon gått en kurs i Word eller datoranvändning även om det är en "avancerad" kurs eller "forsättning".

Det kan vara användbart att gå en kurs. Det beror ju helt på vad för jobb du söker, men jag misstänker att det måste vara en ganska nivå på den kursen för att den ska ge någon extra cred.

De flesta jobb kräver inte några särskilt avancerade datakunskaper så länge det inte är ett IT-jobb, men då pratar vi om en helt annan nivå på kurserna.

• HackeSpettan

Även om det räknas som allmänbildning kan människor förvånansvärt lite (och hur skulle de kunna lära sig om ingen visar?... Tex var jag på arbetsförmedlingen för några år sedan och upptäckte att handläggaren dör inte kunde klippa och klistra på datorn, utan tog kopiera och klistra in och suddade sedan ut det som inledningsvis kopierats. Onödigt tidskrävande!)

I alla fall är mitt tips att hitta en eller flera sidor med kursmaterialet och övningar på webben. Har för mig att det finns någon som heter Pellesoft (med reservation för att kursinnehållet hör till tidigare versioner av Word). Har hittat en kurs i exel som går som distanskurs på ett univeristetet (minns ej vilket), kanske finns även någon i Word) Office/Microsoft har dessutom jättebra hjälp och tips, kanske kan beta igenom det som könns användbart genom att titta i innehållsförteckningen i supportsidorna). Lycka till!

Svar på tråden Datakunskap och textbehandling