• Phillippa

Jag hatar verkligen matlagning ????

Hade det inte varit för barnen så hade jag aldrig lagat mat. Många har försökt få mig att inse det roliga men efter 39 år så är det bara att konstatera att jag alltid kommer att hata det!

När jag bodde själv åt jag mackor, ärtsoppa, nudlar, couscous, påssoppor samt kebabsallad från pizzerian. Utöver det hade jag arbeten där det fanns "riktig" mat till lunch.

Jag är inte kräsen utan äter det mesta men vill inte att det tar mer än 10 minuter att laga.

Just nu har jag ICAs matkasse tre dagar/vecka men tydligen har jag "receptdyslexi" också. Jag lyckas alltid göra något fel och det tar minst 45 minuter (oftast en timma) för mig att laga enligt dessa recept. Detta pga av att jag samtidigt jagar barn eller avstyr konflikter mellan barn samtidigt som jag försöker läsa de fördömda recepten och göra det jag hatar mest av allt! Laga mat!

Säg inte att jag ska involvera barnen i matlagningen och göra en kul grej av det. För det är INTE kul!

Så ... Är det någon som har förslag på extremt enkla maträtter som tar högst 10 minuter även om man är lika dålig och ointresserad som mig?

• Svar på tråden Jag hatar verkligen matlagning ????
  • hrewak

Känner verkligen igen mig! Hatar att laga mat! Diskar hellre än lagar mat!
    10 minuters recept har jag inte många, men flera lätta som går snabbt enligt mig (max 30 min med förberedelser).
    - Lax i ugnsform, på med pesto och riven Västerbottenost. In i ugnen 200 grader ca 25-30 min. Koka ris till och gör kall sås på crème fraiche, citronsaft och dill.
    - Curryfräs (om man är trött på vanlig köttfärssås). Fräs köttfärs i stekpanna. I med crème fraiche och curry. Servera med ris eller pasta.
    - Kycklingwok med nudlar/ris. Stek kycklingbitar (gärna i wokpanna). Släng i en påse frysta wokgrönsaker. Gör ris/nudlar till och ha kall sås på crème fraiche och sweet chilisås.
    Annars kör jag köttbullar/fiskpinnar/falukorv/färdig pyttipanna mm så ofta jag kan med :/ Så länge man blir mätt och det inte är giftigt så kör jag gärna enkla utvägar...

• Phillippa
    hrewak skrev 2016-06-13 22:13:17 följande:

Känner verkligen igen mig! Hatar att laga mat! Diskar hellre än lagar mat!
    10 minuters recept har jag inte många, men flera lätta som går snabbt enligt mig (max 30 min med förberedelser).
    - Lax i ugnsform, på med pesto och riven Västerbottenost. In i ugnen 200 grader ca 25-30 min. Koka ris till och gör kall sås på crème fraiche, citronsaft och dill.
    - Curryfräs (om man är trött på vanlig köttfärssås). Fräs köttfärs i stekpanna. I med crème fraiche och curry. Servera med ris eller pasta.
    - Kycklingwok med nudlar/ris. Stek kycklingbitar (gärna i wokpanna). Släng i en påse frysta wokgrönsaker. Gör ris/nudlar till och ha kall sås på crème fraiche och sweet chilisås.
    Annars kör jag köttbullar/fiskpinnar/falukorv/färdig pyttipanna mm så ofta jag kan med :/ Så länge man blir mätt och det inte är giftigt så kör jag gärna enkla utvägar...

Tack ????!

Måste bara fråga... Är det bara curry som krydda i curryfräs? Salt kan jag förstå men om någon annan krydda skall användas så förstår jag inte det automatiskt ;).

Likadant med kycklingwoken... Något annat än salt till kycklingen som behövs? Jag är HELT inkompetent i köket!
  • Digestive

Prova att skilja på vardagens matlagning och på matlagning då du har tid och tillfälle till att riktigt skämma bort dig själv (och familjen). När man väl tar sig tiden till att laga lyxig mat då och då så smittar det lätt över på vardagen också och man får en bättre känsla för hur man gör vardagsmaten - som behöver gå fortare - lite lyxigare därtill.

Hoppa över rätter som kräver recept - känslan av att "inte göra rätt" stjälper en hel del matlagningsglädje - och börja bygga upp en känsla för matlagning via enkla rätter som exempelvis köttfärssås, fisk i ugn, kyckling i currysås och dylikt.

Lyx betyder inte att man gör något avancerat - utan det handlar bara om att få till maten som man vill ha den, oavsett rätt! Att helt enkelt behaga smaklökarna, att följa det där suget "- Mm, det här vore gott!" och om att nå dit.

Jag har väl ingen direkt passion för matlagning men när jag lagar mat så ser jag till  att det görs med passion (inte alltid men så ofta som det förmås). Det kan handla om allt ifrån att göra den där rätten till att få till kryddningen precis som man vill ha den. Bara en sådan liten sak som att få till exakt rätt sälta på maten kan förhöja hela matlagningskänslan!

Sedan så förstår jag att det kan kännas väldigt motsträvigt om man har mycket omkring sig samtidigt. Det är väl där man får göra den där skillnaden på vardag och lyx, när det går.

Du kanske kan prova att laga mat när barnen har gått och lagt sig emellanåt? Det vill säga göra exempelvis en god köttfärssås i godan ro, ställa in den i kylen och sedan värma upp och koka pasta till dagen efter.

Jag vet inte om det "är kul" att laga mat men ibland, visst. Annars så känns det iallafall bra (som i extra bra) att laga till sin egen mat och oavsett hur du lyckas i köket så borde du helt klart ha med den känslan när du står och sliter!

Hoppas det gav någonting. Lycka till!

• FrökenCarlsson

Åhh hänger på här!! Hatar oxå matlagning, korv med bröd är min paradrätt (tom sonens kompis kommenterade mina frekventa korv-middags-bjudningar)..
    Min köttfärssås är köttfärs, släng ner en burk tomatpasta-sås, klart! Tio min! :)
    Mrn vore kul med fler alternativ än korv o köttfärssås!

• Valkyria75
    Phillippa skrev 2016-06-13 22:23:21 följande:

Tack ????!

Måste bara fråga... Är det bara curry som krydda i curryfräs? Salt kan jag förstå men om någon annan krydda skall användas så förstår jag inte det automatiskt ;).

Likadant med kycklingwoken... Något annat än salt till kycklingen som behövs? Jag är HELT inkompetent i köket!

Om du inte är bra på att krydda själv så är buljongtärning eller fond på flaska ett hett tips :)

I curryfräset ovan t.ex. hade jag absolut slängt i en buljongtärning...
  • Aniiee

Alla kan väl inte gilla allt =). Jag gillar inte att dansa.... men jag ÄLSKAR att laga mat. Och läsa om mat. Och inspireras av mat. Och inspireras till mat. Jag ägnar timmar om dagen åt mat. Jag kan inte se en film, serie eller läsa en bok utan att fundera på mat. Jag kan inte ens spela ett TV-spel utan att tänka på mat. Och jag älskar att göra det lätt(are) för noviser i köket att laga mat, tipsa och ge råd och ibland hela menyer. Så... här får du några råd:

Gör det lätt för dig. Ät samma protein (kött) två dagar i rad, men i olika tappningar. Stek extra kyckling idag, släng det extra i en paj imorgon. Stek en hel bit kotlett eller karré i ugnen (med stektermometer - köp en!), servera till färdig potatissallad idag, strimla resterna och släng i en wok imorgon. Osv. 

Var inte rädd för att verka tråkig eller "dålig mamma". Köp en stor tetra färdig tomatsoppa, värm, lägg upp små skålar med hackade grönsaker, strimlad kyckling (buffalo wings är superpopulärt här hemma, lite kryddiga), stekt bacon och creme fraiche-röra, och låt ungarna plocka själva. Servera toast till. Köp ett mackjärn och snöa inte in på "sinka och ost". Eller gör det, om du vill.

Du behöver inte tycka att det är roligt. Du behöver inte ens lyckas alla gånger. Det viktiga är att du låter dig vara så bra som du är, och ge dig beröm för det. Varken mer eller mindre. 

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • elyse

Gör en meny för två veckor och håll dig till den tills någon tröttnar. Korv med bröd kan vara en dag. Andra snabba rätter kan vara tacos, bondomelett, spaghetti och sås, makaroner och korv, soppa på blomkål som du kokar upp och sedan mixar med stav, fiskbullar och potatis/ris, amerikanska pannkakor... Om du kokar extra potatis en dag kan du spara några potatisar att ha i omelett. Och köp en mixerstav om du inte redan har. Det går supersnabbt att göra mos och soppor!

• Tow2Mater

Inge fel med ärtsoppa o macka :)

Omelett; släng i lite strimlad skinka.
    Stekt ägg med bacon.

Micrade frysta grönsaker kan severas till mycket och ge en komplettare måltid, om barna gillar det, hos oss går ärtor, morot och blomkål hem bäst. Kan med fördel doppas i ketchup.

Svar på tråden Jag hatar verkligen matlagning ????