• pandicorn

Urinvägsinfektion - Vad jag lärt mig

Hej! 

Jag har haft regelbundna urinvägsinfektioner i flera år och vet hur illa det kan vara och desperationen att försöka dämpa symtomen för att kunna sova. För min del leder det till förtvivlat sökande på internet. Tänkte att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter. Alla är såklart olika och det finns säkert fler som kan ge bra råd. 

1. Känningar
    Jag får det ofta efter sex, som många andra. Det kommer ca 2 dagar efter.  
    För mig börjar de ofta som en pulserade känsla i underlivet. Tar jag tranbärstabletter,  äppelcidervinäger och dricker mycket vatten, med lite tur kan jag bli bra på ett par dagar. Under den här tiden går jag till jobbet och tänker inte så mycket på det. 

2. Utbrottet 
    Jag känner ca 10 timmar innan i och med symtomen ökat. Nu finns ingen återvändo, jag kommer behöva uppsöka vårdcentral dagen efter. Jag har superont, frossa och kan oftast inte sova mer än 4 timmar den natten. Jag försöker att boka en tid hos läkaren så fort som möjligt. 

Saker som lindrar symtomen: 
     - Ipren eller liknande tabletter med Ibuprofen
     - Drick mycket vatten, Jag tar C-vitamin brus, känner mig lite piggare efter en sån
     - Filt runt magen och rumpan. Hålla området varmt hjälper för mig.  
     - Måste jag gå ut, så klär jag mig varmt. Hjälper jättemycket! 
     - Ta en varm dusch, hjälper bra direkt när jag kommer hem. 
     - Försök att göra saker som håller dig sysselsatt och att du inte tänker på UVI:n

Saker som inte lindrar:
     - Alvedon eller liknande tabletter med Paracetamol
     - Tranbärstabletter och äppelcidervinäger - de hjälper inte när det brutit ut
     - Saltlakris, (ja, har faktist läst detta, dock är det ju väldigt gott) 

När det varit som värst har jag ringt 1177 på natten och de var väldigt hjälpsamma. 

3. Läkarbesöket
    Det är en pina och jag har flyttat en del och besökt en akutmottagning och fem olika vårdcentraler i olika län, uppskattningsvis totalt 10 olika läkarbesök under 3 år. Jag har aldrig varit med om att en statlig vårdcentral har hoppat över att göra en bakterieodling, vilket har hänt på privata. När det väl händer är det väldigt skönt eftersom läkarbesöket går fort. Det finns ju de vårdcentralen där man får en rödlapp och ska tränga sig före 90-åriga damer i kön till labbet. Jag som 25-åring tycker att detta känns jobbigt och blir får ofta en syrlig kommentar från någon syrra, att jag måste lifta med lappen bättre. Gör vårdcentralen ingen bakterieodling, vet jag inte vad detta kan få för effekt, för mig har det fungerar bra ändå. 
    Jag har fått utskrivet olika typer av antibiotika och ibland har jag fått en extra behandling att kunna ha hemma. Det var inte så bra, jag hade så fruktansvärt ont i njurarna att jag fick åka besöka en akutmottagning. Det är svårt att tänka sig saker som är värre när UVI men går den upp i njurarna är det en avskyvärd smärta och feber.  

4. Förbättringen 
    För mig är jag bättre inom 12 h från första antibiotikatabletten och jag blir oftast inte hemma mer än en dag från jobbet. 

Hoppas detta kan hjälpa dig och jag vet att det finns andra som är samma situation. Hoppas att ni kan ge mig lite tips också! 

Lycka till! 

• Svar på tråden Urinvägsinfektion - Vad jag lärt mig
  • Fjäril kär

Det viktigaste är ju också att vara uppmärksam på att förebygga utbrotten. Vad som orsakar det är ju individuellt men bra att tänka på generellt:

*kissa alltid efter samlag

*byt alltid till torr baddräkt efter bad . Gäller både badhus, sjöar och hav.

*undvika socker

*var försiktig med rakning i underlivet

* försiktig med tajta byxor

*undvik konstiga material i trosor

*ALLTID kissa när du är kissnödig. INTE hålla sig.

*alltid dricka mycket. Bakterier frodas gärna i starkt koncentrerad urin

*tänka över preventivmedel . En del kan göra en extra mottaglig för infektioner som tex spiral .

*klä dig efter väder. Är det kallt ute så klär man på sig varmt om rumpan .

*sitt inte kallt tex i en väntkur vid bussen i minusgrader.

• Moberg80

Hej.

Detta med urinvägsinfektion är ett elände främst för oss kvinnor som oftare drabbas. Jag har haft problem sedan 2års ålder och är idag 36år. Vill gärna dela med mig av ett tips som fått mig att slippa denna problematik.

Jag är född med dubbla urinledare på ena sidan, den ena klaffen fungerade inte= reflux, urinen backar upp i njurarna igen. Efter upprepade infektioner med bl.a. Njurbäckeninflammation och läkarslarv skrumpnade 1/4 av min njure ihop och jag opererades. Åt ibland antibiotika 10 månader av 12.

Utreddes igen för ca 1,5 år sedan och det hittades inga fel med problematiken kvarstod. Där stod jag själv med en känsla av hopplöshet. Någon måste hjälpa mig.

Kom i kontakt med hur man jobbar med syra/ bas funktionen i kroppen och började dricka Björkaska och basande kalk, slutade med socker och gluten. Tog även probiotikapulver. Detta har fullkomligt förändrat mitt liv och jag har nu varit frisk i 1,5 år.

De produkter jag äter är helt naturliga. Om jag skulle få en känning dricker jag osötad lingondryck (RÅ) och tar ett homeopatikum (Nothakel) och det fungerar verkligen.

Vill nu hjälpa fler att slippa stoppa i sig massa antibiotika vilket slår ut hela kroppen, resistensen öka lavinartat.

Vid frågor hjälper jag gärna till.

Svar på tråden Urinvägsinfektion - Vad jag lärt mig