• Anonym (sirap)

Fråga till fettaktivister

Följer flera konton på instagram om fettaktivism och kroppspositivitism. Alla menar samma sak, att alla ska accepteras för deras utseende och det håller jag med om. Men flera menar också att fetma beror på genetik, mediciner, nånting annat, "jag åt 1500 kalorier om dagen men gick inte ner i vikt" osv. Jag vet att vissa har andra förutsättningar för fetma men jag tror inte att det är hela boven, utan vissa gillar mat mer än andra helt enkelt.
    Och varför ska detta faktum stökas undan? Varför tycker till och med fettaktivisterna att det är en dålig egenskap att överäta/äta onyttigt? Det heter alltid "det är bättre att vara överviktig och nyttig än underviktig och onyttig" och självklart är det så, men många med fetma skulle inte ha det om de åt en nyttig och hälsosam kost. Jag älskar dokumentärer av alla de slag och en serie jag följer handlar om extremt överviktiga och nästan alla har fått hjärtfel och diabetes till följd av fetman, för att inte tala om att de knappt kan röra sig och har smärtsamma ödem och ständiga hudinfektoner. Är även detta ett slags leverne som ska försvaras, är dessa endast offer för genetik/medicin/osv? De vittnar själva om att de äter extremt mycket och de är mer döda än levande. 
    Liksom vart går gränsen? Flera av aktivisterna säger "gör vad du vill så länge det inte skadar någon annan" men jag vill inte att folk ska skada sig själva heller, jag blir ledsen när folk knarkar sig hemlösa också eller super bort sitt arbete eller röker ihjäl sig. 

• Svar på tråden Fråga till fettaktivister
  • Anonym (H)

Grejen är väl att de medicinska nackdelarna med övervikt förstoras upp sjukt mycket pga vi lever i ett fettskammande samhälle. Jag t.ex, som går under kategorin fetma har perfekta blodvärden etc och mitt blodtryck är inte bara normalt utan rätt lågt. Jag har dessutom bättre kondition och är starkare än de flesta av mina tjejkompisar. Jag promenerar gärna 4-5 timmar i streck och gillar andra typer av träning. Så det personerna som verkar för kroppspositivitet menar är att övervikt inte = ohälsa. Det finns andra tillstånd och livsvanor som är betydligt mer skadliga. Men ja, det går ju inte att bortse från att svår övervikt kan vara mycket skadligt. Men det predikas inte lika mycket om andra destruktiva livsvanor t.ex.

Men ja, övervikt kan definitivt bero på högt kaloriintag. Själv älskar jag godis och det är förmodligen en av de största skälen till att jag är överviktig. En sjukdom jag har är en annan. Att jag måste ta mediciner är en tredje. Det vi ställer oss emot är att folk tror att övervikt enbart och alltid beror på överdrivet ätande och bristande självdisciplin. Så vi försöker lyfta fram andra aspekter. Men nej, det är inget fel med att gilla mat.

Svar på tråden Fråga till fettaktivister