• Birgitta02

Manuell vs Automat

Min dotter kör både och. Hon föredrar automat, men det är inget större drag i dom. Det tar lite tid att axa. Själv föredrar jag manuell då jag gillar snabba växlingar. En automatare tar lite tid på sig.

• Birgitta02
    Mysterium skrev 2016-06-15 11:53:57 följande:
    Ok. Men hur fort en automat växlar upp har väl att göra med storlek på motorn och hästkraft? Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte speciellt kunnig... :)
    Tror jag också. Och vilken modell och år. Bilarna blir ju bättre och bättre för varje år. Men bekvämligheten med automat är stor. Gasa eller bromsa. Man slipper växlingarna, draglägen osv. Och jag tror att körning med automaten är mer avkopplande än med manuell :).
  • Birgitta02
    Mysterium skrev 2016-06-15 12:12:20 följande:
    Precis, så är det ju. Bekvämligheten är viktigt för mig. Har du kört mycket automat? 
    Nej, det har jag iofs inte. Och jag har lite svårt för långkörningar med automat. Man slappnar av lite väl mycket och det blir långtråkigt. Och DET är inte bra om man kör bil.
  • Birgitta02
    Mysterium skrev 2016-06-15 13:20:11 följande:
    Fast du har ju åtminstone kört en del verkar det som om du varit ute på långkörningar. smile1.gif Jag förstår hur du menar men om man kör flera mil på motorvägen så slappnar man väl av lika mycket oavsett om man kör manuell eller automat eftersom där ligger man ju oftast på en och samma växel hela tiden?

Återigen, jag har ingen aning så jag försöker inte rätta dig på något vis, jag funderar bara. Men i och med att det "bara" är kopplingen och den manuella växlingen man tar bort så borde ju långkörning på landsväg/motorväg inte vara ett problem med auto jämfört med manuell, tänker jag. 
    Jag tror så här: Kör du mycket i stadstrafik så är automatväxlad GULD. Om du inte bryr dig om att fräsa iväg snabbt som sören vid rödljus, så är också automatväxlad att föredra. Jag kan tycka det är bekvämt att inte behöva tänka på koppling och växel. Jag börjar bli gammal och kan inte tänka så fort :)
Svar på tråden Manuell vs Automat