• annieh897

Manuell vs Automat

Automat, utan tvekan. Kommer aldrig köpa en manuellt växlad bil. Automat är så mycket smidigare och det blir ett moment mindre att tänka på. Man behöver aldrig bekymra sig för dragläge etc. Tycker inte att automater är långsamma, upplever mer att det beror på hästkrafter än något annat. Har vänner som också kör med argumentet att manuellt växlad bil är roligare för att man blir mer aktiv i körandet, men jag håller inte alls med dem.

• annieh897
    Mysterium skrev 2016-06-15 12:10:19 följande:

Jag tänker lite som du. Jag har också hört flera som säger att man blir mer aktiv när man kör manuellt och det har väl att göra med att man hela tiden trampar ner kopplingen, växlar ner, växlar upp och så vidare. Det kan jag väl visserligen förstå, men precis som du säger så blir det ett moment mindre i en automat och ännu mer fokus kan läggas på själva körningen vilket bara är ett plus = körningen blir säkrare. Så man kan ju omvända det och säga att man kör mer aktivt i automat just för att man INTE behöver koppla och växla och kan fokusera mer på körandet. 

Ja, hästkrafter har jag också funderat mycket på. Det är egentligen inte så viktigt för mig då jag aldrig "buskör" och kör inte i för höga hastigheter. Men däremot är väl hk viktigt på det sättet att jag vill komma iväg fort, som vid en korsning i tät trafik till exempel. Eller, vad tror du? Hur mycket häst bör bilen ha för att inte kännas trög funderar jag på... :) Att den inte växlar upp från 50 km/h till rätt växel på 70 km/h blixtsnabbt är inte heller speciellt viktigt.  

Precis, så tänker jag också angående säkerheten.

Hk påverkas väl också av hur tung bilen är (tung bil och lite Hk - trögare att accelerera). Bilen jag kör nu (en golf från -06) har 105 Hk om jag minns rätt. Det är ingen racerbil, så mycket kan jag säga... Den är rätt trög vid omkörningar. Inget problem att komma iväg snabbt vid korsningar, men vid omkörningar på motorväg hade jag gärna haft lite mer krut i bilen.
  • annieh897
    Mysterium skrev 2016-06-15 13:15:44 följande:

Jag hade tänkt mig en liten bil, är inte i behov av något större. Så en liten bil med med 100 hk och uppåt (golf klassas väl som en småbil eller är det halvcombi?) borde ju kanske räcka. Att det går lite trögt vid omkörningar är iofs inte så önskvärt för säkerheten men på motorvägen utan mötande kanske det funkar ändå. 

Jag upplever inte den här trögheten som något jätteproblem. Jag är ju van vid bilen och vet att jag inte kan blåsa förbi hur snabbt som helst. Tycker annars att golfen är väldigt trevlig att köra och varken för stor eller för liten.
Svar på tråden Manuell vs Automat