Mysterium skrev 2016-06-15 12:10:19 följande:
Jag tänker lite som du. Jag har också hört flera som säger att man blir mer aktiv när man kör manuellt och det har väl att göra med att man hela tiden trampar ner kopplingen, växlar ner, växlar upp och så vidare. Det kan jag väl visserligen förstå, men precis som du säger så blir det ett moment mindre i en automat och ännu mer fokus kan läggas på själva körningen vilket bara är ett plus = körningen blir säkrare. Så man kan ju omvända det och säga att man kör mer aktivt i automat just för att man INTE behöver koppla och växla och kan fokusera mer på körandet.
Ja, hästkrafter har jag också funderat mycket på. Det är egentligen inte så viktigt för mig då jag aldrig "buskör" och kör inte i för höga hastigheter. Men däremot är väl hk viktigt på det sättet att jag vill komma iväg fort, som vid en korsning i tät trafik till exempel. Eller, vad tror du? Hur mycket häst bör bilen ha för att inte kännas trög funderar jag på... :) Att den inte växlar upp från 50 km/h till rätt växel på 70 km/h blixtsnabbt är inte heller speciellt viktigt.
Precis, så tänker jag också angående säkerheten.
Hk påverkas väl också av hur tung bilen är (tung bil och lite Hk - trögare att accelerera). Bilen jag kör nu (en golf från -06) har 105 Hk om jag minns rätt. Det är ingen racerbil, så mycket kan jag säga... Den är rätt trög vid omkörningar. Inget problem att komma iväg snabbt vid korsningar, men vid omkörningar på motorväg hade jag gärna haft lite mer krut i bilen.