Manuell vs Automat
Mysterium skrev 2016-06-15 11:30:44 följande:
Jag planerar att införskaffa en ny bil ganska snart. Kör idag en manuellt växlad gammal Fiat. Otroligt tråkig att köra, bullrig, dragläget existerar knappt i den (antingen är det motorstopp eller så drar den iväg i full rulle) och den har varken antisladd och antispinn. Den känns på grund av det sistnämnda rätt osäker att köra på vintern, typ landsvägskörning. Jag har fått provköra en bekants bil, en nyare Volvo med automat, och jag fastnade direkt! Så nu funderar jag så klart på om inte nästa bil ska ha automat ist för manuell. Jag kör dessutom mycket i rusningstrafik i en av landets större städer så jag har ett absolut krav på att bilen ska vara pigg och komma iväg fort, hur funkar det med automat?
Vad tycker ni om manuell vs automat? Vad är bäst? Varför, varför inte?
P.S Argument som att manuell är så mycket roligare (förstår inte vad som är roligt med att dra i en pinne fram o tillbaka hela tiden) funkar inte på mig då jag enbart tycker att det är tråkigt och känns onödigt.

Är kopplingen så jäkla utsliten att dragläget är näst intill borta så skulle ju vilken bil (oavsett årsmodell) med manuell låda som helst som är frisk i kopplingen vara ett himmelrike att köra.
Med det sagt så.
Men jag håller med vad är det som är så roligt med att sitta och "vispa grädde" i bilen när man kär.
Känner många som har både manuell och automat (och inklusive jag som inte äger bil ännu men kör ibland) säger så här. Fördelen med automat är att man kan ägna sig åt att just KÖRA bilen och slippa tänka på störningsmomentet "vispa grädde" då bilen tar hand om jobbet med att växla så kan man njuta mer av körningen isig i stället.
Detta är mitt argument med automat. Om man inte har min gamla treväxlade manuell, men den slipper man ändå växla något nämnvärd alls man kan använda treans växel även om man står vid rödljusen och väntar på grönt, så jag kallar den för " en from av halv automat".