• EnAnonumius

    Manuell vs Automat

    Mysterium skrev 2016-06-15 11:30:44 följande:
    Jag planerar att införskaffa en ny bil ganska snart. Kör idag en manuellt växlad gammal Fiat. Otroligt tråkig att köra, bullrig, dragläget existerar knappt i den (antingen är det motorstopp eller så drar den iväg i full rulle) och den har varken antisladd och antispinn. Den känns på grund av det sistnämnda rätt osäker att köra på vintern, typ landsvägskörning. 

    Jag har fått provköra en bekants bil, en nyare Volvo med automat, och jag fastnade direkt! Så nu funderar jag så klart på om inte nästa bil ska ha automat ist för manuell. Jag kör dessutom mycket i rusningstrafik i en av landets större städer så jag har ett absolut krav på att bilen ska vara pigg och komma iväg fort, hur funkar det med automat? 

    Vad tycker ni om manuell vs automat? Vad är bäst? Varför, varför inte? 

    P.S Argument som att manuell är så mycket roligare (förstår inte vad som är roligt med att dra i en pinne fram o tillbaka hela tiden) funkar inte på mig då jag enbart tycker att det är tråkigt och känns onödigt. smile1.gif  
    Okey..

    Är kopplingen så jäkla utsliten att dragläget är näst intill borta så skulle ju vilken bil (oavsett årsmodell) med manuell låda som helst som är frisk i kopplingen vara ett himmelrike att köra.
    Med det sagt så.

    Men jag håller med vad är det som är så roligt med att sitta och "vispa grädde" i bilen när man kär.
    Känner många som har både manuell och automat  (och inklusive jag som inte äger bil ännu men kör ibland) säger så här. Fördelen med automat är att man kan ägna sig åt att just KÖRA bilen och slippa tänka på störningsmomentet "vispa grädde" då bilen tar hand om jobbet med att växla så kan man njuta mer av körningen isig i stället.
    Detta är mitt argument med automat. Om man inte har min gamla treväxlade manuell,  men den slipper man ändå växla något nämnvärd alls man kan använda treans växel även om man står vid rödljusen och väntar på grönt, så jag kallar den för " en from av halv automat".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 13:45:05 följande:
    Jag tror så här: Kör du mycket i stadstrafik så är automatväxlad GULD. Om du inte bryr dig om att fräsa iväg snabbt som sören vid rödljus, så är också automatväxlad att föredra. Jag kan tycka det är bekvämt att inte behöva tänka på koppling och växel. Jag börjar bli gammal och kan inte tänka så fort :)
    Ursäkta? Det går att rejsa vid rödljusen och ta täten jäkligt snabbt med en automat.

    Det handlar inte så mycket om automatlådan i sig utan det handlar om chauffören gasar på på rätt sätt med högerfoten vid trafikljusen.

    Kompisen som har sin gamla pråm (Pointiac Chieftain -56) som har dragit förbi modena bilar (inklusive sportiga BMW och liknande) redan vid start från rödljusen när det slagit om till grönt...  Så det går att fräsa iväg snabbt som sören vid trafikljusen med en automat om man gasar på på rätt sätt. 

    Sedan så fattar ju jag inte skillnaden vid långkörningar som du påtalar om i ett annat inlägg. Om man ligger på en väg och kör 120km/h och skal ligga på den vägen i 10mil på samma sträcka så är det väl knappast någon skillnad? Man har ju knappast något behov av att växla ned alls om det är manuell eller att automaten behöver växla ned i det läget. Så det blir ju precis lika avslappnat oavsett växellåda i bilen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Manuell vs Automat