• Mysterium

    Manuell vs Automat

    Jag planerar att införskaffa en ny bil ganska snart. Kör idag en manuellt växlad gammal Fiat. Otroligt tråkig att köra, bullrig, dragläget existerar knappt i den (antingen är det motorstopp eller så drar den iväg i full rulle) och den har varken antisladd och antispinn. Den känns på grund av det sistnämnda rätt osäker att köra på vintern, typ landsvägskörning. 

    Jag har fått provköra en bekants bil, en nyare Volvo med automat, och jag fastnade direkt! Så nu funderar jag så klart på om inte nästa bil ska ha automat ist för manuell. Jag kör dessutom mycket i rusningstrafik i en av landets större städer så jag har ett absolut krav på att bilen ska vara pigg och komma iväg fort, hur funkar det med automat? 

    Vad tycker ni om manuell vs automat? Vad är bäst? Varför, varför inte? 

    P.S Argument som att manuell är så mycket roligare (förstår inte vad som är roligt med att dra i en pinne fram o tillbaka hela tiden) funkar inte på mig då jag enbart tycker att det är tråkigt och känns onödigt.  

  • Svar på tråden Manuell vs Automat
  • Mysterium
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 11:42:16 följande:

    Min dotter kör både och. Hon föredrar automat, men det är inget större drag i dom. Det tar lite tid att axa. Själv föredrar jag manuell då jag gillar snabba växlingar. En automatare tar lite tid på sig.


    Ok. Men hur fort en automat växlar upp har väl att göra med storlek på motorn och hästkraft? Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte speciellt kunnig... :)
  • Mysterium
    Aileen Allannah skrev 2016-06-15 11:41:24 följande:

    Kör man mycket i stillastående rusningstrafik är det mest bekvämt med automat, tycker jag. Så snart du släpper bromsen så börjar ju bilen rulla, så det är klart den är snabb iväg.


    Ja, både och. Kör i olika trafikmiljöer, såsom rusningstrafik, motorväg, landsväg, city, dagtid och nattetid, osv osv osv. Men det största kravet jag har är att det inte ska bli problem vid korsningar. Då min nuvarande bil är väldigt märklig med ett dragläge som knappt existerar har det blivit ett par motorstopp vid korsningar. Det blir ju givetvis inte motorstopp med en auto men jag ska kunna komma ut fort utan problem :)
  • Mysterium
    annieh897 skrev 2016-06-15 11:57:09 följande:

    Automat, utan tvekan. Kommer aldrig köpa en manuellt växlad bil. Automat är så mycket smidigare och det blir ett moment mindre att tänka på. Man behöver aldrig bekymra sig för dragläge etc. Tycker inte att automater är långsamma, upplever mer att det beror på hästkrafter än något annat. Har vänner som också kör med argumentet att manuellt växlad bil är roligare för att man blir mer aktiv i körandet, men jag håller inte alls med dem.


    Jag tänker lite som du. Jag har också hört flera som säger att man blir mer aktiv när man kör manuellt och det har väl att göra med att man hela tiden trampar ner kopplingen, växlar ner, växlar upp och så vidare. Det kan jag väl visserligen förstå, men precis som du säger så blir det ett moment mindre i en automat och ännu mer fokus kan läggas på själva körningen vilket bara är ett plus = körningen blir säkrare. Så man kan ju omvända det och säga att man kör mer aktivt i automat just för att man INTE behöver koppla och växla och kan fokusera mer på körandet. 

    Ja, hästkrafter har jag också funderat mycket på. Det är egentligen inte så viktigt för mig då jag aldrig "buskör" och kör inte i för höga hastigheter. Men däremot är väl hk viktigt på det sättet att jag vill komma iväg fort, som vid en korsning i tät trafik till exempel. Eller, vad tror du? Hur mycket häst bör bilen ha för att inte kännas trög funderar jag på... :) Att den inte växlar upp från 50 km/h till rätt växel på 70 km/h blixtsnabbt är inte heller speciellt viktigt.  
  • Mysterium
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 12:08:02 följande:
    Tror jag också. Och vilken modell och år. Bilarna blir ju bättre och bättre för varje år. Men bekvämligheten med automat är stor. Gasa eller bromsa. Man slipper växlingarna, draglägen osv. Och jag tror att körning med automaten är mer avkopplande än med manuell :).
    Precis, så är det ju. Bekvämligheten är viktigt för mig. Har du kört mycket automat? 
  • Mysterium
    Snake skrev 2016-06-15 12:17:13 följande:
    Dagens moderna automatlådor, bla med sk "dual-clutch" eller dubbelkoppling då, dom växlar fan så mycket snabbare än vad du hinner med manuellt, det garanterar jag. Nästa växel "ligger redan i" så att säga, det är bara drivningen som flyttas mellan 2 axlar i växellådan. Och det går på nån tiondels sekund.

    Lite förenklat.

    Och lådorna av lite bättre kvalité, där känner du knappt växlingen. Om du känner den alls!

    Jag kommer aldrig köpa en manuellt växlad bil mer.

    Aldrig.
    Vad räknas egentligen som en modern automatlåda? Är det lådor från -05 och nyare eller hur ser det ut? Finns det någon riktlinje? 
  • Mysterium
    annieh897 skrev 2016-06-15 12:53:23 följande:
    Precis, så tänker jag också angående säkerheten.

    Hk påverkas väl också av hur tung bilen är (tung bil och lite Hk - trögare att accelerera). Bilen jag kör nu (en golf från -06) har 105 Hk om jag minns rätt. Det är ingen racerbil, så mycket kan jag säga... Den är rätt trög vid omkörningar. Inget problem att komma iväg snabbt vid korsningar, men vid omkörningar på motorväg hade jag gärna haft lite mer krut i bilen.
    Jag hade tänkt mig en liten bil, är inte i behov av något större. Så en liten bil med med 100 hk och uppåt (golf klassas väl som en småbil eller är det halvcombi?) borde ju kanske räcka. Att det går lite trögt vid omkörningar är iofs inte så önskvärt för säkerheten men på motorvägen utan mötande kanske det funkar ändå. 
  • Mysterium
    Birgitta02 skrev 2016-06-15 12:55:06 följande:
    Nej, det har jag iofs inte. Och jag har lite svårt för långkörningar med automat. Man slappnar av lite väl mycket och det blir långtråkigt. Och DET är inte bra om man kör bil.
    Fast du har ju åtminstone kört en del verkar det som om du varit ute på långkörningar. Jag förstår hur du menar men om man kör flera mil på motorvägen så slappnar man väl av lika mycket oavsett om man kör manuell eller automat eftersom där ligger man ju oftast på en och samma växel hela tiden?

    Återigen, jag har ingen aning så jag försöker inte rätta dig på något vis, jag funderar bara. Men i och med att det "bara" är kopplingen och den manuella växlingen man tar bort så borde ju långkörning på landsväg/motorväg inte vara ett problem med auto jämfört med manuell, tänker jag. 
  • Mysterium
    Aileen Allannah skrev 2016-06-15 16:22:18 följande:

    Om ens körning påverkas negativt av att man måste växla manuellt så ska man nog inte vara på vägen överhuvudtaget.

    Och jag har kört automat hela dagen idag, och att komma iväg snabbt vid rödljus är definitivt inget problem.


    Vad bra! Vad är det för bil du kör?
  • Mysterium
    cosinus skrev 2016-06-15 16:12:41 följande:

    Den manuella har en enda stor fördel mot den automatiska (vi var en av varje) och det är att den är otroligt mycket lättare att komma låsa med på vintern ur snömodd. Skitsvårt gunga loss en bil som aldrig släpper dragläget frammåt.

    I övrigt, jag gillar att växla, men några egentliga andra fördelar har jag inte.


    Har också hört att det kan bli problem att få loss en automat som kört fast. Samt att man inte kan bogsera en automat hur som helst. Men förhoppningsvis så kommer man varken köra fast eller att bilen börjar krångla så att den måste bogseras. Min nuvarande manuella skruttbil har jag bogserat 4 gånger sedan december förra året. Superskoj... :-P
  • Mysterium
    Demmpa skrev 2016-06-15 22:14:04 följande:

    Många automatlådar har även en semiautomat i sig, man för växelspaken åt sidan sedan puttar man till den uppåt/nedåt för att växla upp/ner.

    Vi har automat med semiautomat, samt det även är adaptiv farthållare. Man ställer in max hastighet samt avstånd (tidsmässigt) man vill hålla sedan reglerar bilen automatiskt hastigheten i förhållande till framförvarande fordon. Sedan gasar/bromsar bilen automatiskt, den kan vara lite seg att starta automatiskt efter att den stannat automatiskt i en kö, men då räcker det att ge lite gas så börjar bilen rulla & sedan sköter den sig själv.

    Många gånger när jag kör till/från jobbet så behöver jag inte använda gasen/bromsen själv mer än precis i början och slutet av resan. Kör ändå ca 5 mil enkel resa, ett trafikljus, en av-/påfart, flera 2/1-sträckor. Det är några hundra fordon som åker till/från min arbetsplats inom en 30-minuterperiod.

    Gällande motorstyrkan så har vi en D2:a i en Volvo V70, det räcker om man inte kör ofta med släp. Bilen accsar snabbare automatiskt (via adaptiva farthållaren) än vad många "Svensson" gör till vardags även att det är den minsta dieselmotorn som går att få i V70:n.


    Oj, vad skönt det låter. Men verkligen helt annorlunda mot vad jag är van vid, med min gamla bil som har NOLL teknikfinesser. Det enda "speciella" jag har är fönsterhissar fram, haha!

    Jag är inte speciellt haj på motorer överhuvudtaget, trots att jag har både läst och pratat med andra om just D2:an. Hur många hk är det i den? Och menar du att den växlar upp ännu snabbare med farthållaren än utan den?
  • Mysterium

    Efter att ha läst alla svar känns det som att majoriteten röstar för automat, allra mest för bekvämligheten. Och det är den jag är ute efter. Det verkar också som att dom flesta av er är överens om att det inte är några problem att komma iväg fort vid rödljus och korsningar vilket jag nämnt tidigare är ett av mina krav på grund av den rusningstrafik jag ofta hamnar i. Även att motorns storlek och hästkrafter spelar in i hur snabbt den reagerar vid gaspådrag.

    Så nu kommer jag till nästa fråga! Vilken bil och vilken slags automatlåda ska man satsa på?

    Jag är inte i behov av en combi eller liknande, en mindre bil duger perfekt för mig, tänk typ Golf-storlek, eller kanske ännu mindre till och med. Jag har inte heller möjlighet att köpa en helt ny bil så det får bli begagnat.

Svar på tråden Manuell vs Automat