Manuell vs Automat
Många automatlådar har även en semiautomat i sig, man för växelspaken åt sidan sedan puttar man till den uppåt/nedåt för att växla upp/ner.
Vi har automat med semiautomat, samt det även är adaptiv farthållare. Man ställer in max hastighet samt avstånd (tidsmässigt) man vill hålla sedan reglerar bilen automatiskt hastigheten i förhållande till framförvarande fordon. Sedan gasar/bromsar bilen automatiskt, den kan vara lite seg att starta automatiskt efter att den stannat automatiskt i en kö, men då räcker det att ge lite gas så börjar bilen rulla & sedan sköter den sig själv.
Många gånger när jag kör till/från jobbet så behöver jag inte använda gasen/bromsen själv mer än precis i början och slutet av resan. Kör ändå ca 5 mil enkel resa, ett trafikljus, en av-/påfart, flera 2/1-sträckor. Det är några hundra fordon som åker till/från min arbetsplats inom en 30-minuterperiod.
Gällande motorstyrkan så har vi en D2:a i en Volvo V70, det räcker om man inte kör ofta med släp. Bilen accsar snabbare automatiskt (via adaptiva farthållaren) än vad många "Svensson" gör till vardags även att det är den minsta dieselmotorn som går att få i V70:n.