• Demmpa

    Manuell vs Automat

    Många automatlådar har även en semiautomat i sig, man för växelspaken åt sidan sedan puttar man till den uppåt/nedåt för att växla upp/ner.

    Vi har automat med semiautomat, samt det även är adaptiv farthållare. Man ställer in max hastighet samt avstånd (tidsmässigt) man vill hålla sedan reglerar bilen automatiskt hastigheten i förhållande till framförvarande fordon. Sedan gasar/bromsar bilen automatiskt, den kan vara lite seg att starta automatiskt efter att den stannat automatiskt i en kö, men då räcker det att ge lite gas så börjar bilen rulla & sedan sköter den sig själv.

    Många gånger när jag kör till/från jobbet så behöver jag inte använda gasen/bromsen själv mer än precis i början och slutet av resan. Kör ändå ca 5 mil enkel resa, ett trafikljus, en av-/påfart, flera 2/1-sträckor. Det är några hundra fordon som åker till/från min arbetsplats inom en 30-minuterperiod.
    Gällande motorstyrkan så har vi en D2:a i en Volvo V70, det räcker om man inte kör ofta med släp. Bilen accsar snabbare automatiskt (via adaptiva farthållaren) än vad många "Svensson" gör till vardags även att det är den minsta dieselmotorn som går att få i V70:n.

  • Demmpa
    Mysterium skrev 2016-06-16 00:47:04 följande:
    Oj, vad skönt det låter. Men verkligen helt annorlunda mot vad jag är van vid, med min gamla bil som har NOLL teknikfinesser. Det enda "speciella" jag har är fönsterhissar fram, haha!

    Jag är inte speciellt haj på motorer överhuvudtaget, trots att jag har både läst och pratat med andra om just D2:an. Hur många hk är det i den? Och menar du att den växlar upp ännu snabbare med farthållaren än utan den?
    D2:an är på 84kW (114hk) och det motsvarar ungefär mot en 140hk's bensinare.

    Många Svensson segar när dom ska åka iväg, så även med vår gamla bil, Volvo V70 med en 140hk bensinare och manuell låda, så accsade jag iväg snabbare än många Svensson gör.
    Jag misstänker att automatlådan och adaptiva farthållaren försöker att optimera varvtalet/bränsleförbrukningen hela tiden. Minst bränsleförbrukning blir det om man accsar upp till aktuell hastighet relativt fort (ge mycke gas).

    Jag har även kört en Passat med adaptiv farthållare men med manuell låda, det var ingen höjdare, det var sämre än traditionell farthållare.
Svar på tråden Manuell vs Automat