• Agnes Li

Låta sonen tjäna pengar?

Hej

Min son har nu länge varit så himla inne på att ha egna pengar som han kan köpa vad han vill för. Jag har varit noga då det är för dyrt och inte vill skämma bort honom att han själv får spara med sin veckopeng och att inte jag betalar hela summan.

Nu vill han då ha lite dyrare saker som jag inte vill betala för och han sa då att han kan tjäna egna pengar om det går. Vad tycker ni? Kan man låta sina barn tjäna egna pengar och om det känns ok, hur? Det är väl bättre att han gör något själv än att 
    /Nyfiken mamma

• Svar på tråden Låta sonen tjäna pengar?
  • Carambolan

Hur gammal är han...?

• blomman 2

Ja,hur gammal är han..? Jag satt ofta barnvakt och rastade hundar mot betalning när jag gick i 6:a-och uppåt. Älskade att tjäna egna pengar och var duktig på det. Delade även ut reklam. Jag var så duktig och ekonomisk att jag fick mitt barnbidrag i 8:an. Detta bär man med sig hela livet.

• Dixie

det beror ju till stor del på barnets ålder och vilken typ av "arbete" du menar, men generellt är det ju bra för barn att lära sig att vill man ha något får man jobba för det.  

sen har jag svårt för för vissa typer av "arbete" typ att sälja jultidningar, vilket ju går ut på att barnets grannar och släktingar tvingar köpa böcker till överpris för att barnet ska få ihop till en premie.  

• Bibbidi

Beror på hur gammal barnet är. Men visst, ser inga problem med det. "Lättare" hushållsgrejer som att tömma diskmaskinen osv ska barnen göra i alla fall utan att förvänta sig pengar för det men att hjälpa till att klippa gräsmattan, rensa lite i rabatten osv kan de ju få en liten peng för. =)

Jag delade ut reklam på helgerna i några veckor innan jag tröttnade när jag gick i sexan har jag för mig, haha! Rekomenderar det inte (ifall det är den typen av jobb du tänker på)... kom hur mycket - osorterade (!) - tidningar som helst, blev dumpande mitt på gräsmattan, som jag sedan fick bära in och sortera för att sedan gå och dela ut dem. Att sortera tog låååång tid och den fick jag inte betald för så jag slutade strax med det. Fick bara betalt för antal tidningar/hus många hur jag hade på min runda.

Dixie skrev 2016-06-15 21:25:37 följande:

det beror ju till stor del på barnets ålder och vilken typ av "arbete" du menar, men generellt är det ju bra för barn att lära sig att vill man ha något får man jobba för det.  

sen har jag svårt för för vissa typer av "arbete" typ att sälja jultidningar, vilket ju går ut på att barnets grannar och släktingar tvingar köpa böcker till överpris för att barnet ska få ihop till en premie.  

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi

Blev något fel.

DIxie: Mja jo men det beror ju på. Man kan ju säga nej även om det inte är kul för barnet om den inte får någonting sålt men om barnet verkligen vill tjäna pengar så kan den ju gå utanför gatan och försöka sälja lite.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • pigglet

Här kan man tjäna pengar om man gör "något utöver det förväntade". Tex dammsuger huset, skurar duschen, klipper gräsmattan... Det är ju enda sättet för barnen att tjäna ihop extra pengar. 13-åringen kom på att hon ville på ett extra ridläger, något som vi föräldrar inte var intresserade av att betala. Så hon har jobbat flitigt ett helt år. Det blir ju ändå från vår börs så att säga, men hon får chansen att prova jobba och få lön för det.

• v i r r a

när min son var 4 år blev han besatt av att få en buzz lightyear. Den var för dyr tyckte jag. Han tjatade och var förtvivlad och tjatade och tjatade. Tillslut fick jag nog och s slängde ur mig "visst men då får du jobba, tjäna pengar och spara själv"... Hans svar blev "okej".

Sen ville han ha "ett jobb".

Han fick göra sånt i hemmet som inte ingår i den vanliga städrutinen. Tex plocka kottar på uppfarten, dammsuga soffan, skura badkaret osv. Jag trodde att han skulle ledsna och glömma bort det hela men icket! Han kämpade ett par månader och lärde sig skillnaden mellan enkronor, femkronor och tior på köpet. Han kunde till slut köpa sin Buzz och stoltare unge har jag aldrig sett

Nu är han 7 år och tjänar fortfarande egna pengar hemma på hushållssysslor utöver det som kan förväntas.

Visst, det händer att han frågar om han får "lön" när jag säger att det är dags att städa upp legot men det har inte blivit något gnäll när jag upprepat "nej, det här är vanligt hålla-ordning-städ". Jag skulle nog säga att han snarare ser att belöningen i sånt som måste göras är ett snyggt rum, rent golv eller fint i köket.

• v i r r a
    pigglet skrev 2016-06-15 21:54:51 följande:

Här kan man tjäna pengar om man gör "något utöver det förväntade". Tex dammsuger huset, skurar duschen, klipper gräsmattan... Det är ju enda sättet för barnen att tjäna ihop extra pengar. 13-åringen kom på att hon ville på ett extra ridläger, något som vi föräldrar inte var intresserade av att betala. Så hon har jobbat flitigt ett helt år. Det blir ju ändå från vår börs så att säga, men hon får chansen att prova jobba och få lön för det.

Precis så! Det är samma här men med yngre barn. Kan bara se det positivt (om det finns möjlighet att ge lön vill säga..).
  • Bibbidi
    v i r r a skrev 2016-06-15 22:01:59 följande:

när min son var 4 år blev han besatt av att få en buzz lightyear. Den var för dyr tyckte jag. Han tjatade och var förtvivlad och tjatade och tjatade. Tillslut fick jag nog och s slängde ur mig "visst men då får du jobba, tjäna pengar och spara själv"... Hans svar blev "okej".

Sen ville han ha "ett jobb".

Han fick göra sånt i hemmet som inte ingår i den vanliga städrutinen. Tex plocka kottar på uppfarten, dammsuga soffan, skura badkaret osv. Jag trodde att han skulle ledsna och glömma bort det hela men icket! Han kämpade ett par månader och lärde sig skillnaden mellan enkronor, femkronor och tior på köpet. Han kunde till slut köpa sin Buzz och stoltare unge har jag aldrig sett

Haha, naaaw =) =) =)
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Agnes Li
    Carambolan skrev 2016-06-15 17:38:00 följande:

Hur gammal är han...?

Han ska fylla 10 i höst. :)
Svar på tråden Låta sonen tjäna pengar?