Inlägg från: metervara |Visa alla inlägg
  • metervara

Jag planterade blommor på okänd killes grav

Inte ok. Jag hade blivit tokig om någon så mycket som flyttade en pinal vid min dotters grav när hon precis hade dött. Du har ingen aning om vad hans släktingar har planerat, kanske skulle dom plantera något där dagen efter?

Övertramp tycker jag.

• metervara

Vi planterade inte ett skit vid vår dotters grav på över ett år eftersom vi inte visste hur vi ville att det skulle se ut. Det är fortf ett övertramp du har gjort eftersom du inte har en aning om hur eller vad hans släktingar har tänkt sig.

• metervara
    Söder73 skrev 2016-06-15 22:47:12 följande:

Jag tycker det var fint gjort! Eftersom han umgicks mest med missbrukare så är väl chansen rätt liten att någon annan planterar blommor där...

Det vet vi ju inte. Hans föräldrar kanske precis hade ordnat upp sina liv och var i full färd med att bestämma vad dom ska plantera vid graven. Eller så kanske killens bästa narkoman-polare var trädgårdsmästare innan drogerna drog ner honom i skiten.. Nu hade han suttit där hemma och planerat världens snyggaste plantering och så kommer TS och förstör. Vi vet liksom inte.

Om man nu tvunget ska göra något alls vid människors gravar som man inte har någon relation till (mer än ett blogginlägg man läst) så kan man väl lägga ner en blomma i en vas eller nåt. Då är det lätt för anhöriga att göra sig av med det om dom inte uppskattar "omtanken".....
  • metervara

[quote=76716916][quote-nick]nattuv skrev 2016-06-16 17:02:23 följande:[/quote-nick]Det är lite svårt att förstå varför någon skulle bli upprörd för att de hittar blommor på en anhörigs grav. Min första (och de flesta normala människors) tanke  skulle vara att det var någon som kände den avlidne som ville visa sin vördnad. Att i en sådan situation bli upprörd verkar inte riktigt normalt.

Om någon mindre intelligent skribent nu skulle hamna i försvarsställning och börja med "men det var en okänd ..." så vill jag bara påpeka att i en verklig situation skulle du inte haft en aning om det var en okänd person eller någon som haft en relation till den döde som planterat blommorna.[/

Jo det är fullt normalt att bli förbannad för det är bara den som "äger" graven som ska plantera eller bestämmer vem som får plantera där. Det är onormalt att börja påta vid nån okänds grav och plantera där?! Hade TS velat visa vördnad hade hon kunnat lagt dit snittblommor.

Och: Ett år är ingenting. En grav hinner knappast bli vanvårdad under den tiden. Dessutom har släktingarna skaffat en gravsten med bild på den avlidne killen så att så himla bortglömd är han inte.

TS har googlat och i huvudet romantiserat ihop en snyfthistoria för att sedan leka "räddare i nöden", istället för vit springare kommer hon då med spaden och busken i högsta hugg för att rädda dagen! Det här har hon inte gjort för att visa omtanke utan för att själv känna sig duktig.

• metervara
    Spegelbilden skrev 2016-06-17 18:26:57 följande:

Va olika man kan se på saker. Själv hade jag blivit tacksam och tänkt att det verkar vara någon som brydde sig om ens son (föräldern vet ju då inte att det är en okänd person). Hade jag haft egna planer hade jag bara tagit bort det som var planterat och planterat vad jag ville.

Ja man kan ju se det olika. Därför ska man inte chansa tycker jag eftersom gravägarna kan ta illa vid sig.
  • metervara
    Rymdmoln skrev 2016-06-18 02:26:30 följande:

Samtidigt så tar det typ 5 min att riva upp det.

Har du trädgård? För isf kan jag utan lov komma och plantera lite krafs där, det tar ju ingen tid att riva upp menar jag.

Det kanske är ett icke-problem för att majoriteten fattar att man inte gör så, tack och lov.
Svar på tråden Jag planterade blommor på okänd killes grav