• Anonym (långnäsan)

Arbetsgivare - att söka 100% men klara bara 50%, hur gör jag?

Jag har en sjukdom som inte syns utåt men som gör att jag inte orkar jobba heltid. Problemet är att jag söker heltidsjobb eftersom dom på halvtid är så få, men jag fixar inte 100%. Så vad gör jag? Om jag får komma på intervju till en heltidstjänst kan jag ju inte börja med att säga att jag vill jobba mindre. Men jag kan inte gå arbetslös förevigt heller. Förslag, tips?

• Svar på tråden Arbetsgivare - att söka 100% men klara bara 50%, hur gör jag?
  • Smecker
    Anonym (långnäsan) skrev 2016-06-16 18:18:43 följande:

Jag har en sjukdom som inte syns utåt men som gör att jag inte orkar jobba heltid. Problemet är att jag söker heltidsjobb eftersom dom på halvtid är så få, men jag fixar inte 100%. Så vad gör jag? Om jag får komma på intervju till en heltidstjänst kan jag ju inte börja med att säga att jag vill jobba mindre. Men jag kan inte gå arbetslös förevigt heller. Förslag, tips?

För mig som arbetsgivare är ärlighet viktigast. Är tjänsten 100% så vill jag ha någon som kan arbeta 100%. Kan du inte det så sök inte tjänsten. Över huvud taget är det ett problem med personer som söker utannonserade tjänster men som inte uppfyller kvalifikationerna.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • smulpaj01

Sök på bemanningsföretag som är mer flexibla med arbetstider. Sök till poolen och bli uthyrd vid behov menar jag.

Sök INTE heltid när du inte kan jobba heltid!

• Themis

Det beror ju helt på vad du ska jobba med? Det är inte alla jobb där man kan jobba halvtid och fungera på jobbet, ett skift i industrin t.ex. är ju 8 timmar och inte 4.

Jag tänker så här:
    Om jag jobbade med ekonomi/administration hade jag själv försökt leta upp ett litet företag som bara behöver en halvtidare, eller kanske tagit mig an flera små firmor som behöver lägga ca en dag per vecka på sin bokföring.

Är det ett handläggarjobb kanske det funkar med halvtid?

I vården jobbar folk alla möjliga konstiga procent så där kanske det hade räckt med några nätter i månaden?

Men jag hade nog försökt att vara ärlig och komma överens med min arbetsgivare. Att utlova heltid när man bara kan leverera 50% är ingen bra strategi för att skapa tillit er emellan.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Anonym (Olaplex)

Du får väl söka de halvtids jobb som finns?Eller är ditt yrkesområde väldigt smalt? Kan du tänka dig byta område?
    Mina tips är iaf:

Bemanningsföretag
    Vården
    Personlig assistent
    Barnomsorg
    Butik
    Restaurang

• Carambolan

Ser du en intressant annons: ring och berätta att du är intresserad och fråga om de skulle kunna ha behov av 50%. I svårrekryterade branscher vill de ibland ha 50% (eller 150%) men utlyser 100 för att få fler sökande.

• Anonym (långnäsan)

Men hur ärlig bör man vara om sin sjukdom tror ni?

• Carambolan

Inte alls. Säg bara att du bara vill arbeta halvtid. Det kan ju vara pga barn, studier, annat jobb, eget företag eller bara högt värderad fritid.

• Anonym (50%)

Jag sitter i samma sits som dig att jag kan bara 50% o min handläggare på arbfm säger sök ändå men jag säger det står 100% o då vill dom ha en på 100%. Jag skulle själv bli irriterad om det sökte o inte vill jobba 100%.

• Anonym (Också 50%)

Jag har en sjukersättning på halvtid och jobbar därför också bara 50%. Det är verkligen tok-svårts-omöjligt att få sådana jobb idag.

Antingen utannonseras de som extrajobb / studentjobb med krav på "annan huvudsaklig sysselsättning" eller så vill de kanske visserligen ha en 50%, men då på ett par heldagar i veckan och inte 4 timmar / dag.

Jag tror att jag varit på åtta intervjuer sedan årsskiftet, men alla jobben faller på någon av dessa.

Nu lät jag som ett mörkt och svart moln här, men det är lite så det känns.

• Anonym (M)

Så länge som du anger i ansökan att du är intresserad av bara 50% så ser jag inte problemet att söka om du har kvalifikationerna i övrigt.

Svar på tråden Arbetsgivare - att söka 100% men klara bara 50%, hur gör jag?