• anarv90

Lågt sittande moderkaka

Jag är gravid i vecka 37 och har varit på kontroller då min moderkaka sitter 1-1,5 cm från livmodermunnen i framvägg.

Jag var där på kontroll på förlossningen senast för 4 dagar sedan och då hade den flyttat sig lite neråt istället för uppåt, tidigare har den varit ca 2.5 cm ifrån. Det normala är ju att den flyttar sig uppåt då magen växer.
    Av läkaren fick jag aldrig något svar på varför det blivit så. Hon sa bara att jag troligtvis kommer föda vaginalt, men de är inget som är säkert.

Läkaren säger att dom kommer förbereda allting ifall jag skulle tappa mycket blod på grund av moderkakan eller om de kommer behövas bli snitt.

Jag börjar bli så orolig, är rädd för att bli snittad, och heller inte veta om jag kommer kunna föda vaginalt eller inte.

Sen är jag rädd för att förlossningen startar här hemma och man skulle börja blöd en massa och inte hinner åka in förrän man förblött eller att bebisen skulle dö på grund utav det.

Helst hade jag velat bli igångsatt på förlossningen för att vara på den säkra sidan där det finns blod att få om de skulle behövas.

Någon som varit med om en liknande situation och hur gick det för er? födde ni vaginalt med en så lågt sittande moderkaka eller fick det bli snitt? igångsatt?

Tacksam för svar!

Svar på tråden Lågt sittande moderkaka