• BeccaBus

Föräldrapenning med ett barn till direkt utan arbete mellan-SGI?

Hej!

Jag fick barn nu i maj och planerar vara ledig till augusti nästa år. Om vi skulle försöka bli gravida och ett ev barn skulle födas före augusti nästa år, kan jag då gå över på den ledigheten direkt utan att arbeta mellan och ända behålla SGI?

Någon som vet något om detta??

Jag vet att jag måste ta ut 5 dagar/v efter 1års dagen för att behålla SGI och det gör jag hela tiden ändå och skulle även göra med ett ev nytt barn.

Tack så länge!

• Svar på tråden Föräldrapenning med ett barn till direkt utan arbete mellan-SGI?
  • Alexi

Så länge du tar ut fem dagar per vecka efter ettårsdagen är din sgi skyddad oavsett vad du gör. Så det finns inga krav på att jobba eller så emellan.

Dessutom, får du barn med max 2.5 år emellan så får du fp på samma nivå oavsett vad som hänt med din sgi.

• BeccaBus
    Alexi skrev 2016-06-17 08:29:34 följande:

Så länge du tar ut fem dagar per vecka efter ettårsdagen är din sgi skyddad oavsett vad du gör. Så det finns inga krav på att jobba eller så emellan.

Dessutom, får du barn med max 2.5 år emellan så får du fp på samma nivå oavsett vad som hänt med din sgi.

Tack så mycket för ditt svar!
    Så det spelar ingen roll att jag börjar plocka ut dagar för det andra barnet istället?

Det visste jag inte faktiskt att det blir samma fp om det är mindre än 2.5 år emellan. Vilka förmåner man har i det här landet.
  • Carambolan

Orsaken till det är att din första föräldrapenning stannar på samma nivå till tvåårsdagen, även om du sänker din sgi vid ettårsdagen.

Föräldrapenningen för ett barn fastställs sex månader före bf (för att tex inte drabbas av om man är sjuk under graviditeten), villet alltså skulle sammanfalla med det första barnets tvåårsdag. Därav är 2,5 år ett viktigt riktmärke.

• BeccaBus
    Carambolan skrev 2016-06-17 14:13:41 följande:

Orsaken till det är att din första föräldrapenning stannar på samma nivå till tvåårsdagen, även om du sänker din sgi vid ettårsdagen.

Föräldrapenningen för ett barn fastställs sex månader före bf (för att tex inte drabbas av om man är sjuk under graviditeten), villet alltså skulle sammanfalla med det första barnets tvåårsdag. Därav är 2,5 år ett viktigt riktmärke.

Tack för ytterligare förklaring!
  • Alexi

Fast nej. Vadå fp fastställs sex månaders före bf, det stämmer ju inte! En befintlig sgi vid stadigvarande arbete är skyddad i sex månader före bf men det är ju inte samma sak.

• BeccaBus

Ja just det SGI fastställs väl efter beräknad inkomst de närmaste 6månaderna. Undantag om man inte har fast jobb, då de kollar bakåt 6mån istället?

• Alexi

SGI är ett antagande om inkomst sex minst månader framåt eller årligen återkommande. Jobbar man oregelbundet så får man visa på stadigvarande utifrån lön en längre period bakåt.

Det finns ganska många skyddsregler på olika sätt, bland annat att man behåller samma SGI sex månader före bf. Men det gäller för den som har en SGI och arbetar stadigvarande och heltid. Den som redan är inne i en skyddsperiod kan inte använda sig av den regeln. 

• BeccaBus

Någon som har erfarenhet av att ha varit föräldraledig med en 1åring och en bebis? Berätta gärna!

• pigglet

Äldsta barnet var 1:9 när nästa föddes, så betydligt äldre än vad ni planerar. Men det gick bara fint (speciellt så här i backspegeln, de är 14 och 12 år nu och med tiden blir allt lite mer rosenskimrande liksom  ;))

De är tighta nu också, precis som då. Värre för nästa, som kom 2:9 år senare. De 2 äldre är så mycket mer tighta.

Men så finns det ju syskon som inte alls går ihop, trots att de är födda nära varandra.

• BeccaBus

Kul att höra att de är tighta fortfarande:) Vi har en som är 9 år och nu denna som är 2mån. Jag skulle nog vilja ge den sista tjejen nu ett tätt syskon då vi ångrar att vi inte "körde på" förra gången. Självklart så behöver det inte bli så att de blir bra kompisar men ändå.. Tack för input!

Svar på tråden Föräldrapenning med ett barn till direkt utan arbete mellan-SGI?