• gelica

Sälja gemensam bostadsrätt

Hejsan!

Googlat en del på nätet men ej hittat något så tänkte jag testar här :)

Jag är i Italien över sommaren medan min sambo är hemma. Vi äger tsm en bostadsrätt. Nu har det kommit ut en annan lägenhet som är intressant, men då behöver vi ju få sålt vår lägenhet också och processen måste isf komma igång. Kan han sälja våran lägenhet själv med nån fullmakt eller så eller måste jag vara hemma och med?

Rörigt inlägg kanske men hoppas ni förstår min fråga ????

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-17 10:50
    Skall givetvis inte vara så många frågetecken i sista meningen, vet inte vad som hände. Skriver från mobilen.

• Svar på tråden Sälja gemensam bostadsrätt
  • lilly

Enligt sambolagen krävs skriftligt samtycke från en sambo för att sälja en bostad som utgör samboegendom eller kan bli föremål för övertaganderätt. Om bostaden är er gemensamma bostad så ska ditt samtycke lämnas skriftligen. Du behöver alltså inte vara med när kontraktet skrivs under men ditt samtycke till försäljningen bör lämnas i en handling som bifogas köpehandlingen.

• tystlängtan

Jag var bortrest både när vi köpte och sålde vår lägenhet (vid tillträdesdatumen), min sambo/man fick med fullmakt skriva under för mig. När kontrakten skrevs när vi skulle sälja lägenheten var han på jobbet och jag fick med fullmakt skriva på för honom. Mäklaren brukar ha sådana papper, så borde inte vara några problem.

Svar på tråden Sälja gemensam bostadsrätt