Anonym (soc sekr) skrev 2016-06-17 17:22:59 följande:
Nej, att man säger nej till en frivillig insats är inte något som i sig skulle utgöra grund för ett LVU. Har de uttryckligen sagt att det inte finns någon grund nu så finns det heller ingen bara för att ni tackar nej till insats.
Många verkar tro att det är så men det är det inte. Ofta är det så att man ser brister av olika slag och att man ser att familjen skulle behöva någon form av insats, ganska vanligt med samtalsstöd t ex. Men steget mellan ett behov av samtalsstöd och LVU är väldigt långt och faktiskt så är det väldigt sällan man ansöker om ett LVU när familjen tackar nej till insats. Detta eftersom bristerna inte är så stora att det är motiverat med tvångsåtgärder. Problemet med detta är att det finns väldigt många familjer som verkligen behöver hjälp och där barnen inte har det bra. Vi kan dock inte göra något eftersom det inte finns LVU-grunder.
Ja, jag tror också att det är ett större problem att barn far illa och man från socialtjänstens sida inte kan göra något, hemskt!
Dom har uttryckligen sagt att det inte finns någon grund för någon tvångsåtgärd men utöver det så tycker jag att dom är så otydliga. Först fickjag höra att om vi skulle tacka nej till frivilliga insatser så skulle det inte bli så mycket mer än så, dom skulle inte ändra sitt beslut.
Nästa samtal fick jag höra att om vi tackar nej så måste vi sätta oss ner och diskutera det osv, väldigt vagt formulerade hon sig. Det känns nästan som att dom vill att jag ska vara orolig att han ska tas ifrån mig så jag går med på vad som helst.
Det finns inga brister i hur vi tar hand om vårt barn eller barnets mående utan det har med saker att göra långt bak i tiden, eller ialf innan vi fick barn. Jag förstår deras oro men jag tycker det är fel av dom att hela tiden uttrycka sig så vagt som dom gör. Bara längtar tills det här är över, tråkigt att så stor del av föräldraledigheten kommer gå åt detta.
Anonym (LVU verses SoL) skrev 2016-06-17 17:30:15 följande:
Tänk bara på att deras sk sekretess är sekretess så länge man inte hamnar i tinget. Då läser de upp allt de vill och har man otur är det åhörare på plats. Lämna inte ut mer än du måste.
Jag tycker det är bättre att vara helt ärlig och öppen. Det ska krävas väldigt mycket för att dom ska kunna ta ett barn och det här handlar som sagt inte hur vi tar hand om henne. Dom kommer inte hitta något negativt där.