• Birgitta02

Pappa med aggresionsproblem

Fy tusan så otroligt jobbigt ni har det!! Jag hade blivit ett nervöst vrak! Det är inte ok det din pappa gör. Det är psykisk misshandel som nått full blom. Jag skulle nog föreslå er att flytta. Helst igår. Har du möjlighet att bo hos din pojkvän? Du kanske kan betala för maten osv om föräldrarna tycker det är ok? Antar att han bor hemma?

Du skulle också kunna kontakta socialförvaltningen. Berätta om er situation och fråga om det finns nån hjälp att få. Det kan vara lägenhet, eller pengar för att flytta eller vad som helst. Men du och syrran kan inte bo kvar där!

• Birgitta02

En fråga: vet du om han varit med om någon olycka som gett honom hjärnskador eller liknande? Sånt förändrar en människa.

• Birgitta02
    Upprörd 20åring skrev 2016-06-18 14:06:14 följande:
    Det är inte så ofta han slår till eller använder fysisk våld. Mer ofta han är elak och att det är psykiskt jobbigt för min syster och mig.. Tror inte han har varit med om någon olycka, men han har varit högt uppsatt militär i många år.
    Tror att det är därifrån han har fått sitt kontrollbehov.

Känns så drastiskt att blanda in socialen och det känns lite som om jag överdriver situationen i mitt huvud. Jag tvekar liksom själv på att det är så allvarligt som jag uppfattar det.

Vår mamma tycker att han blir arg för lätt men hon säger även att vi måste hantera det bättre och att allt han säger är rätt egentligen. 
    Jag har bara lite svårt att förstå hur städning kan vara viktigare än att ha en bra relation till sina barn..
    Om det du skriver är sant, så överdriver du sannerligen inte. Och att han varit högt uppsatt militär.... jag köper inte att han far ut så mot er pga det. Min bäste vän har arbetat som militärofficer i hela sitt liv. Han är den snällaste som finns.

Det är möjligt att mannen har rätt i vad han säger, men det finns ingen som helst ursäkt för hans beteende. Han är inte frisk! Och att din mamma försvarar det är inte ok.  Ni två systrar mår ju dåligt av det här.

Du och din syster ska bort från den miljön, och jag begriper inte hur er mamma har låtit det här fortgå. Att skydda sina barn är vårt primära mål som mammor! Och där har hon verkligen inte levt upp till sitt jobb.
  • Birgitta02
    Upprörd 20åring skrev 2016-06-18 14:21:03 följande:
    Samtidigt så är det ju min pappa.. Känns väldigt konstigt om jag ska anmäla honom.

Han har inte alltid varit såhär. När vi var små var han världens bästa. Lekte med oss jämt och byggde leksaker, lekstugor och sandlådor åt oss. Han hittade alltid på roliga lekar och historier. Jag vill gärna hänga fast vid den bilden av honom och förstår inte riktigt när det förändrades. Han är väldigt snäll utåt även om hans personlighet är lite udda. 
    Han är inte bara arg heller. Han har sina moments när han är snäll och pratar normalt med oss men det känns som om det är färre och färre gånger. Kanske beroende på att vi håller oss undan och tittar tex inte på tv tillsammans. Känns som om minsta lilla kan skapa bråk från båda sidor. 

Jag säger inte heller att allt är hans fel. Jag och min syster har fått nog för länge sedan och många gånger när han säger nåt så fräser vi tillbaka utan anledning. Vi kan ju fortfarande vara ledsna eller arga sedan förra bråket och om han då är minsta lilla jobbig så fräser vi direkt. Blir som en ond cirkel...

Sen har jag bott i vårat hus i hela mitt liv. Det är hemma för mig! Mitt rum är min trygga plats och jag är så van vid allt.
    Finns det möjlighet för er att sätta er ner och faktiskt prata med honom? Säg att ni blir rädda när han gör så här. Att ni känner er otrygga eftersom hans utbrott är läskiga?
  • Birgitta02

Min far var lite sån också. En fantastisk småbarnspappa, men inte sen. Men trots att det var en del gräl och drickande i mitt barndomshem så var vi inte utsatta på samma sätt som ni systrar TS. Vissa män ska helt enkelt inte ha tonårsbarn!

Han måste lägga ner det där beteendet. Men jag vet inte riktigt hur du ska göra, utom att flytta och gärna ta med dig lillsyrran. Jag hade flyttat. Helt klart.

Svar på tråden Pappa med aggresionsproblem