• Ecilalle

Vilka namn är lågstatusnamn?

Ja, precis, vad anser ni vara lågstatusnamn? Eller whitetrash namn? Berätta gjärna varför!

• Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?
  • snafel

Namn fulla av stavfel. Cevin som uttalas Kevin, Colin som uttalas Kollin, Hayly som uttalas Hejli, Mason som uttalas Mejsån

Para gärna med helsvensk efternamn som Lindqvist eller Andersson

• snafel

Franska namn som låter som skökor också, Jeanette, Lysette, Cosete. Para med svenska efternamn som Svensson, Johnsson, Andersson så har du framtidens kvinnor på Hinseberg...

• sextiotalist
    snafel skrev 2019-03-19 23:48:53 följande:

Franska namn som låter som skökor också, Jeanette, Lysette, Cosete. Para med svenska efternamn som Svensson, Johnsson, Andersson så har du framtidens kvinnor på Hinseberg...

Jeanette är ett etablerat svenskt namn och det namnet hittar man i alla samhällsgrupperingar. Har funnits sedan 1600-talet och finns med både Svensson och adelsnamn
  • Anonym (Mu mu)

Wt och wt, tycker det känns taskigt att tycka så här men jag kan inte låta bli när jag hör namn som:

Tuva-li, Nova-li, Lykke-li, Engla-Freja, Mathilde-Isabelle, jaa alla märkliga dubbelnamn man kan tänk sig. Andra namn som är etablerade namn men som man förstört med annorlunda stavning som tex Zandrah istället för Sandra.

Annars reagerar jag på namn som Liam, Kevin, Nova, Benny...

Men det är fördomar och jag arbetar på att vara mindre fördomsfull.

• Anonym (A)

Tindra-Lee 
    Tiffany 
    Texas 
    Lo
    Tindra
    Lynn
    Liam 

• Anonym (Storpung)
    Anonym (A) skrev 2024-08-30 22:31:01 följande:

Tindra-Lee 
    Tiffany 
    Texas 
    Lo
    Tindra
    Lynn
    Liam 

Happy och Honey.
  • Cathariiina
    sextiotalist skrev 2019-06-19 10:35:05 följande:
    Jeanette är ett etablerat svenskt namn och det namnet hittar man i alla samhällsgrupperingar. Har funnits sedan 1600-talet och finns med både Svensson och adelsnamn
    Det tror jag inte stämmer, faktiskt. Det var ett typiskt modenamn i 60-talistgenerationen, och i alla fall de som jag träffat med det namnet var typiska WT-kvinnor. Adeln skulle aldrig ta en smeknamnsform till sitt barn (namnet är en diminutiv av Jeanne), inte ens en fransk sådan - trots att de använder en hel del franska former av namn. Men då alltid det ursprungliga namnet, inte någon smeknamnsform: Marie, Amelie, Charlotte, Caroline, Josephine o.s.v..

I erotisk litteratur och film får en fal parisiska, typ cancan-dansös, ofta heta något med -ette: Yvette, Nanette, Polette, Annette, Lynette o.s.v.. Eller Jeanette som sagt. Det anses puttenuttigt och lite barnsligt och naughty och sexigt, allt på samma gång. Tilltalar män som gillar sådant.
    Anonym (Storpung) skrev 2024-08-30 23:04:37 följande:
    Happy och Honey.
    ...och Hailey. 

• Anonym (Göran)

conny
    ronny
    benny
    kenta
    roy

när det gäller tjejer är påhittade namn som
    tindra
    engla
    saga
    Osv

eller namn från fantasy filmer = WT.

Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?