• Anonym (Greta)

Betala för kejsarsnitt

Hej!

Finns det någonstans i Sverige möjlighet att betala för att få kejsarsnitt? Jag tycker åtminstone det borde finnas eftersom det är svårt att få det beviljat av läkare. Tycker att man borde få bestämma själv, bara man är beredd på att betala en slant. Vet att den möjligheten finns att få i andra länder.

Så, finns det och vad tycker ni själva?

• Svar på tråden Betala för kejsarsnitt
  • Anonym (Svårt?)

Jag fick mitt första snitt utan större tjafs och snitt nummer två blev beviljat i v 25..

Så svårt? Nä??!!

• Anonym (Greta)
    Anonym (Svårt?) skrev 2016-06-19 23:49:26 följande:

Jag fick mitt första snitt utan större tjafs och snitt nummer två blev beviljat i v 25..

Så svårt? Nä??!!

Men måste man typ inte ha värsta dödsångesten för att en läkare ska gå med på det? Jag är inte rädd för att föda vaginalt men vill ändå väldigt gärna bli snittad. Blev akut kejsarsnitt med första barnet för ett par år sedan. Hade inte haft något emot att betala en summa för att få det igen utan en massa Aurora-samtal och skit.
  • MissHelene

Fick också beviljat snitt när jag var gravid och då sa dom att jag inte hade ngn bra orsak till d då jag inte kunde sätta fingret på varför jag hade sån skräck för d.

• Anonym (Greta)
    MissHelene skrev 2016-06-20 21:00:31 följande:

Fick också beviljat snitt när jag var gravid och då sa dom att jag inte hade ngn bra orsak till d då jag inte kunde sätta fingret på varför jag hade sån skräck för d.

Så trots det fick du ändå göra ett snitt? Jag tror visserligen inte att det är omöjligt men tror inte heller att vem som helst får det beviljat. Det beror ju på hur pass "snäll" läkaren är.
  • Viktoire

Nej, då får du nog söka dig utomlands om du vill betala ett snitt.

Jag är emot möjligheten att privat bekosta ett snitt av två skäl:

1) vård ska inte styras av patientens ekonomi. Alla ska ha samma möjlighet till likvärdig vård.

2) KS är en bukoperation. Medicinskt utbildade läkare ska besluta om vad som är bäst för patienten utifrån sin kunskap. Beslut om operationer ska inte amatörer göra. Att föda vaginalt är bedömt det bästa för barn och för mor. Sen är inte det den bästa lösningen för alla, men då ska detta bedömas av en medicinsk kunnig.

• Anonym (Mia)

Första förlossning blev akut snitt.Andra ville jag har det ochså,gör det kändes det av olika skäl.Räckte med två samtal.Var helt säker på min sak och började nästan gråta hos läkaren.

• elin1989

Om det slutade i akut snitt med forsta barnet lar det inte vara speciellt svart att fa planerat snitt med andra. Mycket lattare an att komma som forstagangsfoderska och vilja bli snittad iaf. Jag har aldrig hort om nagon som har blivit nekad planerat snitt efter akutsnitt med forsta iaf...

• Anonym (Greta)
    Viktoire skrev 2016-06-20 21:39:18 följande:

Nej, då får du nog söka dig utomlands om du vill betala ett snitt.

Jag är emot möjligheten att privat bekosta ett snitt av två skäl:

1) vård ska inte styras av patientens ekonomi. Alla ska ha samma möjlighet till likvärdig vård.

2) KS är en bukoperation. Medicinskt utbildade läkare ska besluta om vad som är bäst för patienten utifrån sin kunskap. Beslut om operationer ska inte amatörer göra. Att föda vaginalt är bedömt det bästa för barn och för mor. Sen är inte det den bästa lösningen för alla, men då ska detta bedömas av en medicinsk kunnig.

Du har faktiskt en poäng där på sista punkten. Att det kanske är bättre för vissa är föda vaginalt trots att dem själva vill bli snittade och det måste ju såklart bedömmas individuellt av läkare.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Mia) skrev 2016-06-20 21:51:53 följande:

Första förlossning blev akut snitt.Andra ville jag har det ochså,gör det kändes det av olika skäl.Räckte med två samtal.Var helt säker på min sak och började nästan gråta hos läkaren.

Hur långa är dem där samtalen och vad pratar man egentligen om? Jag menar, jag vill få kejsarsnitt punkt slut. Inte sitta där och försöka bli övertalad att läkaren att föda vaginalt i stället. Borde inte ta mer än fem minuter per samtal, eller? Jag har lite svårt för att gråta på beställning (jag är ju inte direkt rädd för vaginal förlossning) men antar att det inte behövs heller. Hur som helst hoppas jag att jag får det beviljat.
  • Anonym (Greta)
    elin1989 skrev 2016-06-20 22:21:42 följande:

Om det slutade i akut snitt med forsta barnet lar det inte vara speciellt svart att fa planerat snitt med andra. Mycket lattare an att komma som forstagangsfoderska och vilja bli snittad iaf. Jag har aldrig hort om nagon som har blivit nekad planerat snitt efter akutsnitt med forsta iaf...

Hoppas verkligen du har rätt! Jag är bara i v 20 nu och läkaren sade att det är för tidigt att prata om det. Att vi skulle diskutera det senare.
Svar på tråden Betala för kejsarsnitt