Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Er fru / man

Skulle ni fortfarande vara tillsammans med hen om hen blev handlingsförlamad på något sätt?

• Svar på tråden Er fru / man
  • Anonym (Nyfiken)
    Giovanna skrev 2016-06-19 23:54:28 följande:

Du får nog specificera vad du menar med "handlingsförlamad på något sätt". Apatisk/paralyserad? På obegränsad tid?

Ja, t ex rullstolsbunden. Pratar bara om permanenta funktionsnedsättningar.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (pappa) skrev 2016-06-19 23:54:59 följande:

Eftersom min man blir handlingsförlamad, det vill säga blir ståendes eller sittandes fast han egentligen borde göra något, ungefär en gång i kvarten så, ja, självklart. 

Men du menade kanske något annat?

Jag menade mer den medicinska innebörden av "handlingsförlamad", ja. Att han t ex inte skulle klara av att sköta sin egen kropp: Lägga sig i sängen, gå på toa, ta sig in i en bil, osv.
  • Anonym (Nyfiken)
    Giovanna skrev 2016-06-20 00:22:04 följande:

Termen "handlingsförlamning" syftar vanligtvis på en mental oförmåga att företa sig något. Att vara rullstolsburen innebär inte per automatik att du är handlingsförlamad. Jag kan mycket väl tänka mig att ha en rullstolsburen partner. En handlingsförlamad partner har jag svårare att tänka mig.

Du anser att intellektuella funktionsnedsättningar är en större dealbreaker än fysiska dito?
  • Anonym (Nyfiken)
    S c h n a skrev 2016-06-20 01:55:04 följande:

Ja, det skulle jag.

Vill du motivera svaret lite?
  • Anonym (Nyfiken)
    Birgitta02 skrev 2016-06-20 11:30:00 följande:

Du menar funktionshindrad. Finns väldigt många funktionshinder. Tusentals faktiskt.

Handlingsförlamad är mer ett mentalt hinder, inte fysiskt.

OK, jag blandade uppenbarligen ihop begreppen då.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (pappa) skrev 2016-06-20 13:15:35 följande:

Ok, du menade alltså något helt annat.

Om min man skulle bli fysiskt handikappad på det sätt du beskriver, så, ja, självklart skulle jag fortfarande vara ihop med honom. Dum fråga.

Dum fråga? Det är väl olika från person till person?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Tills döden...) skrev 2016-06-20 19:47:34 följande:

Är ni gifta är det ju tills döden skiljer er åt.

För mig var det självklart att vara med min fru tills döden skiljde oss åt. Att lämna henne när hon var som sjukast var inte ett alternativ. Bara en (psykiskt) sjuk människa skulle lämna sin partner i det läget!

Men om hon har Parkinsons då? Som i filmen "Love and other drugs". Och man tvingas engagera sig till max, i hennes vardagliga liv, t o m mer än henne själv. Och att hon nästan ber om att bli lämnad.
  • Anonym (Nyfiken)
    S c h n a skrev 2016-06-20 19:49:35 följande:

Vet inte hur jag ska motivera det. Jag älskar honom och vill inte göra slut?

Men om relationen inte går att upprätthålla på samma vis som tidigare då? T ex om sex inte skulle vara genomförbart.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (...) skrev 2016-06-20 19:52:31 följande:

Det beror väl på. Är det samma person förutom fysiskt sett? Ja.

Är det så att han blir helt personlighetsförändrad pga tex en stroke som även satt sig fysiskt, antagligen nej.

Det skulle alltså inte störa dig om du t ex blev hans egna vårdare?
Svar på tråden Er fru / man