Inlägg från: zooägaren |Visa alla inlägg
  • zooägaren

Er fru / man

Först: Rullstolsburen. Inte bunden. Ytterst få är bundna i sina rullstolar.

Min man har ett funktionshinder som bland annat gör honom rullstolsburen.

Jag är inte kär i hans ben, utan personligheten! Så ja, ett fysiskt funktionshinder spelar mig ingen roll. Det är personligheten som gör allt!

Sen var det någon som skrev om LSS och personlig assistans. Det är svårt, mycket svårt att få assistans godkänd nu. Reglerna för vem som är godkänd för att få assistans är stenhårda och helt oflexibla. Kan du föra en sked från tallriken till munnen själv så får du troligast inte assistans. Spelar ingen roll att du inte kan laga mat eller ta fram mat ut skåpen, bara du kan äta själv..

Assistans bestäms efter "grundläggande behov", dvs äta, gå på toaletten och sköta din hygien. Kan du utföra dom momenten själv så får du inte assistans.

Observera att andas inte är ett grundläggande behov enligt gällande regler!

Jag är hård , men ärlig!
  • zooägaren
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-06-22 05:56:18 följande:

Livet hen lever är väl ganska bundet (läs; knutet) till sin rullstol, därav namnet?

Tycker du förresten inte att det vore väldigt mentalt krävande att behöva praktiskt ta hand om ens egen man?

Nej? Inte ett dugg bundet. Rullstolsbunden är ett hittepåord.

Det är klart att jag får hjälpa min man mer än vad jag hade fått göra om han var gående. Men det gör mig ingenting och är inte ett dugg mentalt krävande.

Du försöker ställa väldigt ledande frågor, vad är det egentligen du vill få fram med denna tråd?
    Jag är hård , men ärlig!
Svar på tråden Er fru / man