Inlägg från: Loncelot |Visa alla inlägg
  • Loncelot

Tips önskas om matvanor

Ärtsoppa, stekt strömming, kokt torsk, fläskkorv med rotmos, stekt kalvlever, pölsa med rödbetor och ägg, pyttipanna, blodpudding, stekt fläskkotlett, kycklingsallad, köttfärsfylld paprika i ugn, fisksoppa, raggmunk med fläsk och bruna bönor, mousaka, wok med grönsaker och kött i osv...

Prova med

Pannkakor, korvstroganoff med ris, köttfärssås med spagetti, mos med korv, kycklingkryta med matlagningsgrädde med ris, höns ris o currysås, köttbullar med brunsås, kålsallad med citron, oliver, tomat, gurka, morötter,

Listan är oändlig....

Tycker inte dina alternativ låter så spännande tyvärr o det tycker säkert även barnen...

• Loncelot

Finns även en köttbullerätt som Gordon ramsey gör med kokosmjölk/creme med curry, många ingredienser men våra barn älskar den med alla sorters ris.

Panerad fisk, panerad kyckling, köttfärslimpa med ett lager av tomatsås och sen pepparsås med potatismos, fisk är även gott att bara doppa i ägg o sen steka,, en bit formfranska stekt med en hamburgare och ett ägg ovanpå, smörgåstårta älskar mina barn men kanske för dom är uppvuxna med det en gång i månaden, då kör jag en slags skaldjursröra på räkor, creme fraiche lök osv samt ett lager med tonfisk majonnäs, o massa grönsaker som garnering, korv med bröd med avacadoröra tomat och mayo,

Gör allt från grund och inga halvfabrikat, vissa saker kan verka lite fetare men vi äter väldigt mycket grönskar och varierar kosten väldigt mycket så är ändå väldigt hälsosamma.

• Loncelot
    Freddan1 skrev 2016-07-20 18:32:22 följande:

Idag var ett av våra barn och åt middag hos en kompis. De fick spagetti och köttfärssås och inga grönsaker eller sallad till. Vårt barn frågade efter grönsaker, men föräldern sa att deras barn inte gillar det. Så därför var det inga till. Till efterrätt fick de BigPack glass med chokladsås på tub till.

Jag blir så trött...

De barnen är överviktiga och ofta småsjuka, inte konstigt, föräldrarna är också överviktiga.

Varför gör inte politikerna något? Jag vill inte finansiera deras osundhet med mina skattepengar. Lika lite vill jag att våra barn skall få osunda perspektiv. Men kanske är det bra för barnen som dåliga exempel. I övrigt är de trevliga människor.

Jodå nu finns ju pokemon go...
Svar på tråden Tips önskas om matvanor