Tips önskas om matvanor
Vad barnen äter eller inte speglar inte alltid vad som serveras hemma och representerar inte hela familjers kosthållning. Jag har ett extremt kräset barn som med lite tur kan tänka sig äta några få saker. Ris, pasta potatis går ner, korv och kycklingklubba. Körsbärstomater, gurka, ärter, paprika men bara rå- aldrig tillagade. Bär och en del frukt. Knäckebröd utan pålägg. Det är i stort sett allt. Inga mejeriprodukter, inga pålägg, ingen sås/gryta eller något som är blandat, maten får absolut inte ha några kryddor annat än salt och de olika komponenterna inte heller röra varandra. Nu är mitt barn lite yngre (5 år). Men tro mig vi har kämpat så kring detta. Vi andra äter väldigt varierat ofta vegetariskt, gärna soppa mm. Trots varierad vällagad kost hemma hat barnet från allra första början varit på detta vis- trots att det serverades hemgjorda ekologiska pureer dög endast en enda matburk inget annat gick i. Vi har inte erbjudit andra rätter utan det dom serveras gäller- men då äter inte mitt barn alls. Äta vid hunger funkar inte. Mitt barn är inte alls unikt i detta sätt, många har det jobbigt med kräsna barn. Man bör inte förutsätta att barnen bara erbjuds "dålig" mat hemma för att de är kräsna. Och att när barnen är borta i främmande miljö tycker jag absolut att du kan ställa fram knäcke om barnen gillar det, eller en mjuk macka. Vill de inte smaka så låt dem vara. Släpp din irritation- det är inte ditt problem att tas med och familjerna har det säkert nog så jobbigt med detta på hemmaplan.