• MoaElis

Hur mycket SSD?

Jag ska köpa en ny dator och fungerar på om det räcker att köpa en med 128 SSD, eller om jag ska köpa den för 800 kr mer med 256SSD. Jag vill ju kunna ha bilder och så på datorn. Vad är det vanliga att ha? 800 kr mer är ju ändå rätt mycket.

• Svar på tråden Hur mycket SSD?
  • sportpappa
    MoaElis skrev 2016-06-23 08:30:23 följande:
    Nu fick jag ännu svårare att bestämma mig. 800 kr kan jag få rätt mycket annat för så det lockar lite mer att ta den billigare samtidigt vill en ju inte att minnet ska ta slut. Det vore ju bra att veta vad jag hade på min nuvarande, men jag antar att det inte är ssd eftersom det inte står och då blir det ju svårt att jämföra.
    Utrymmet är samma oavsett om det är SSD eller inte. Det får plats exakt lika mycket. Skillnaden är hastigheten. Det går mycket snabbare med SSD. Så du kan absolut jämföra utrymmet mellan din gamla hårddisk och den nya.
  • Decx
    Guldkedjan skrev 2016-06-21 16:31:45 följande:

Köpte 128 fick plats med OS, och inte mycket mer efter alla drivrutiner.

Rekommenderar starkt 200gb+

Bara nyfiken men hur lyckas man nästan fylla 120gb med ett OS och drivisar??
  • Demmpa
    Guldkedjan skrev 2016-06-21 16:31:45 följande:

Köpte 128 fick plats med OS, och inte mycket mer efter alla drivrutiner.
    Rekommenderar starkt 200gb+

På jobbdatorn har vi 80Gb stor hårddisk, på den ligger krypteringsprogram, Windows 7, Officepaketet, IFS, Oden, SAP, plus många fler program, ändå är hårddisken inte full.

På en av mina privata datorer så tar Windows 10, Officepaketet, AutoCAD, plus 10-15 andra små & stora program, plus webbcache, allt tar ett utrymme av ca 70Gb, alla användarkonton (5st) tar ca 30Gb men då ligger det mycke nedladdade filer som jag sedan har kopierat till NASen men inte raderat från datorn, program- & windowsmapparna tar ca 30Gb.

Så hur du lyckas fylla (nästan) 120Gb med (nästan) bara operativsystem och drivrutiner är en gåta.
  • MoaElis
    sportpappa skrev 2016-06-23 08:33:07 följande:
    Utrymmet är samma oavsett om det är SSD eller inte. Det får plats exakt lika mycket. Skillnaden är hastigheten. Det går mycket snabbare med SSD. Så du kan absolut jämföra utrymmet mellan din gamla hårddisk och den nya.
    Okej. Jag förstår dock inte hur? Det jag hittar är att jag har installerat minne (raw) 8,00 GB. Det är nästan fullt, men då har jag väldigt mycket på den här datorn. Om 128 SSD är ungefär som på min dator nu borde det räcka.
  • gahadas
    MoaElis skrev 2016-06-23 16:53:50 följande:
    Okej. Jag förstår dock inte hur? Det jag hittar är att jag har installerat minne (raw) 8,00 GB. Det är nästan fullt, men då har jag väldigt mycket på den här datorn. Om 128 SSD är ungefär som på min dator nu borde det räcka.
    Det är RAM-minne. Det är inte samma sak som utrymmet där du sparar saker som bilder tex

en.wikipedia.org/wiki/Random-access_memory
  • Demmpa
    RAM & hårddisk(HDD)/SSD är två helt skilda saker!
    RAMminnet töms varje gång datorn stängs av.
    Informationen kan vara lagrad på en bortplockad HDD/SSD under många år utan att informationen försvinner/ändras.

För-/nackdelar på en SSD-disk kontra en HDD är bla följande:
    SSD;
    + Klarar stötar medan den arbetar, fördel i bärbara enheter
    + Snabb läs-/skrivhastighet, snabbar upp starttider på operativsystem/program/spel, snabbar upp filmbearbetningen, men kvittar när man lagrar stillbilder
    - Dyrare än HDD

HDD;
    + Billigare & större än SSD
    + bra att lagra sådant material som inte behöver läsas/skrivas flera ggr/sekund som tex privata foton, officedokument mm
    - känslig för stötar, mindre bra i bärbara enheter som man flyttar på medan dom jobbar
    - slö läs-/skrivhastighet jämfört med SSD.
  • sportpappa
    Det finns flera sätt att kolla upp utrymmet på din hårddisk.
    -Öppna utforskaren och klicka på "Den här datorn". Då står det under hårddisken under hårddisken hur mycket ledigt utrymme du har.
    -I Utforskaren så högerklickar på hårddisken och välja egenskaper så ser du ledigt utrymme.
    -Om du kör Windows 10 så högerklickar du på Windowsikonen nere till vänster och väljer Diskhantering så ser du det där också.
  • MoaElis

Okej, då hittade jag att det var 28,9 GB ledigt av 680 GB.
    Det är väl inte det samma som 680 SSD? Jag menar om jag ska kunna jämföra.

• snedtak
    MoaElis skrev 2016-06-23 19:09:41 följande:
    Okej, då hittade jag att det var 28,9 GB ledigt av 680 GB.
    Det är väl inte det samma som 680 SSD? Jag menar om jag ska kunna jämföra.
    1 GB är lika stor oavsett om det är en SSD en en vanlig hårddisk. Du får alltså plats med precis lika många bilder på en 128 GB SSD-disk som en vanlig hårddisk.
  • snedtak
    snedtak skrev 2016-06-23 19:59:25 följande:
    1 GB är lika stor oavsett om det är en SSD en en vanlig hårddisk. Du får alltså plats med precis lika många bilder på en 128 GB SSD-disk som en vanlig hårddisk.
    Stavar som en kratta: SSD eller en vanligt hårddisk skulle det stå. "Vanligt hårddisk" brukar även skrivas HDD.
Svar på tråden Hur mycket SSD?