• Anonym (ts)

Onda sammandragningar vecka 30 ingen fara?

Är gravid i vecka 30, går snart in i 31 och har i slutet av förra vecka när jag jobbat fått rejäla och onda sammandragningar, tog det lugnt i helgen förutom några affärer som också satte igång sammandragningar när jag gick, idag var jag tillbaka på jobbet där jag rör mig mest hela tiden och dröjde inte länge innan sammandragningarna började och ont gjorde dom.
    Men nu hemma kommer det några ibland men inte alls så onda så visst är det lugnt och ingen fara när dom lugnar ner sig?

• Svar på tråden Onda sammandragningar vecka 30 ingen fara?
  • Anonym (H)

Jag var sjukskriven för onda sammandragningar då de påverkade tappen. Helt från v 30. Innan dess 50% från v 20.

• Anonym (ts)

[quote=76727634][quote-nick]Anonym (H) skrev 2016-06-20 20:51:52 följande:[/quote-nick]Jag var sjukskriven för onda sammandragningar då de påverkade tappen. Helt från v 30. Innan dess 50% från v 20.[/

Lugnade dina sammandragningar sig när du vilade eller kom dom även då?

• Anonym (Nej)

Du kan absolut inte lita på att det inte skulle vara någon fara med onda sammandragningar. Många barn föds för tidigt. Jag hade begärt en kontroll av livmodertappen åtminstone! (Att de mäter den alltså). Det gjorde de flera ggr på mig och plötsligt hade den minskat jättemycket och jag blev inlagd med stoppande dropp och allt. Chansa inte, säger jag i alla fall.

• Anonym (ts)
    Anonym (Nej) skrev 2016-06-20 21:21:42 följande:

Du kan absolut inte lita på att det inte skulle vara någon fara med onda sammandragningar. Många barn föds för tidigt. Jag hade begärt en kontroll av livmodertappen åtminstone! (Att de mäter den alltså). Det gjorde de flera ggr på mig och plötsligt hade den minskat jättemycket och jag blev inlagd med stoppande dropp och allt. Chansa inte, säger jag i alla fall.

Nu blev jag lite orolig, för dom har gjort rejält ont ibland men tänkte mest att så länge dom lugnar sig när jag vilar är det lugnt.
  • Anonym (Nej)

Jag hade absolut kollat upp det. Mina gjorde inte ens särskilt ont faktiskt och förlossningen kunde ha kommit igång redan i v 29 och det vill man ju inte.

Anonym (ts) skrev 2016-06-20 21:31:25 följande:

Nu blev jag lite orolig, för dom har gjort rejält ont ibland men tänkte mest att så länge dom lugnar sig när jag vilar är det lugnt.

• v i r r a

Kolla upp det och ta det lugnt fram tills du gjort kollen.

Jag vill inte skrämmas men var försiktig...

När jag var i v30 med första barnet var jag på vanlig rutinkoll. Precis när jag skulle gå och stod i dörren nämnde jag i förbifarten att jag hade "mensvärk" ibland och magen kändes spänd. Jag fattade inte ens att det var sammandragningar Jag tänkte att det var normalt och såå ont hade jag ju inte... det lugnade sig när jag vilade.

Barnmorskan svarade att det måste kollas omedelbart. Hon kände på tappen och konstaterade att den var utplånad. Jag blev skickad direkt till förlossningen och där fick jag ligga i 7 dygn. Sen fick jag åka hem men hade stränga order om att stå och gå så lite som möjligt.

Sonen stannade kvar till vecka 38 tack och lov. Jag är fortfarande väldigt glad att jag slängde ur mig den där meningen om "mensvärk".

• Anonym (ts)

[quote=76728299][quote-nick]v i r r a skrev 2016-06-21 01:40:41 följande:[/quote-nick]Kolla upp det och ta det lugnt fram tills du gjort kollen.

När jag var i v30 med första barnet var jag på vanlig rutinkoll. Precis när jag skulle gå och stod i dörren nämnde jag i förbifarten att jag hade "mensvärk" ibland och magen kändes spänd. Jag fattade inte ens att det var sammandragningar Jag tänkte att det var normalt och såå ont hade jag ju inte... det lugnade sig när jag vilade.

Barnmorskan svarade att det måste kollas omedelbart. Hon kände på tappen och konstaterade att den var utplånad. Jag blev skickad direkt till förlossningen och där fick jag ligga i 7 dygn. Sen fick jag åka hem men hade stränga order om att stå och gå så lite som möjligt.

Sonen stannade kvar till vecka 38 tack och lov. Jag är fortfarande väldigt glad att jag slängde ur mig den där meningen om "mensvärk".[/

Va skönt att det stannade upp och han stannade så länge i magen!

Pratade med bm idag och hon sa att sålänge sammandragningarna lugnar ner sig inom två timmar när man vilar ska det inte va någon fara.

• v i r r a
    Anonym (ts) skrev 2016-06-21 14:47:59 följande:

[quote=76728299][quote-nick]v i r r a skrev 2016-06-21 01:40:41 följande:[/quote-nick]Kolla upp det och ta det lugnt fram tills du gjort kollen.

Sonen stannade kvar till vecka 38 tack och lov. Jag är fortfarande väldigt glad att jag slängde ur mig den där meningen om "mensvärk".[/

Va skönt att det stannade upp och han stannade så länge i magen!

Pratade med bm idag och hon sa att sålänge sammandragningarna lugnar ner sig inom två timmar när man vilar ska det inte va någon fara.

Skönt besked! Se det som en möjlighet att behöva vila mycket. Skippa storhandlingar och storstäd Och lycka till!
  • Anonym (H)

Ja de lugnade sig mkt när jag vilade och tog det väldigt lugnt....

• Anonym (ts)
    v i r r a skrev 2016-06-21 21:35:39 följande:

Skönt besked! Se det som en möjlighet att behöva vila mycket. Skippa storhandlingar och storstäd Och lycka till!

Hoppas hon har rätt! Ja jag skippar allt sånt och får försöka stressa ner på jobbet.

Tack!
Svar på tråden Onda sammandragningar vecka 30 ingen fara?