• Celeste1

Juridisk rådgivning i bostadsrättsfråga

Hej!
    Vi köpte en relativt nybyggd bostadsrätt och flyttade in för ca 6 månader sedan. Efter inflyttningen har det framkommit att det finns ett byggfel vilket gör att grannarna under blir störda när man går normalt på golven.

Vi har försökt visa hänsyn men grannarna är inte nöjda. De tycker att vi borde förbjuda våra två barn att röra sig i lägenheten (barnen får redan nu inte springa eller hoppa inomhus, så det är lite svårt för oss att veta vad vi mer kan göra rent praktiskt). Prata vänligt med grannarna funkar tyvärr inte så bra, de är jättearga...

Golven ska åtgärdas i höst, men vi är oroliga för vad som kan hända med oss innan dess.

Framför allt är vi oroliga för att grannarna ska försöka få ut oss ur lägenheten och vi vill därför ha juridisk hjälp och rådgivning redan nu. Kan någon tipsa om några kunniga jurister i Stockholmsområdet med erfarenhet av den här typen av frågor? Någon med erfarenhet av en liknande situation, och hur löste ni det?

• Svar på tråden Juridisk rådgivning i bostadsrättsfråga
  • Birgitta02

Men ni ska inte behöva ta till juridisk hjälp. Snacka med styrelsen om grannproblemet. Be dom framföra att problemet ska åtgärdas men att den felaktiga extrema lyhördhet som finns inte går att göra något åt. Ni måste ju för tusan få röra er! Om grannarna vill ha tyst får de flytta till villa.

Jag har också grannar över mig, ag hör dom ofta ofta. Men de går osedvanligt tungt på golvet. Framförallt tonåringen. Men skulle inte drömma om att klaga på dom.

Bor man i flerfamiljshus så blir det störningar. Och ert problem kommer åtgärdas. Dina grannar har inte nån chans att få ut er ur brf-föreningen!

• Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2016-06-21 14:27:56 följande:
    .... inte går att göra något åt. Ni måste ju för tusan få röra er! Om grannarna vill ha tyst får de flytta till villa.
    ... inte går att göra nåt åt JUST NU... skulle det vara.
  • Celeste1

Jag hoppas verkligen du har rätt, men oroar mig ändå, eftersom våra grannar verkar gilla att driva processer... Skulle kännas skönt att ha svart på vitt av en jurist att störningarna inte kan vara skäl för anmodan till rättelse då de är orsakade av ett byggfel och inte av onormal användning av lägenheten.

• Birgitta02
    Celeste1 skrev 2016-06-21 14:32:26 följande:
    Jag hoppas verkligen du har rätt, men oroar mig ändå, eftersom våra grannar verkar gilla att driva processer... Skulle kännas skönt att ha svart på vitt av en jurist att störningarna inte kan vara skäl för anmodan till rättelse då de är orsakade av ett byggfel och inte av onormal användning av lägenheten.
    Kontakta styrelsen först. Se vad de säger. Det är i så fall styrelsen som skulle vräka er och säga att ni inte längre är välkomna som medlemmar och måste sälja er bostad.
    Utan styrelsen bakom ryggen har era grannar inte en chans!
  • Celeste1
    Birgitta02 skrev 2016-06-21 14:34:40 följande:
    Kontakta styrelsen först. Se vad de säger. Det är i så fall styrelsen som skulle vräka er och säga att ni inte längre är välkomna som medlemmar och måste sälja er bostad.
    Utan styrelsen bakom ryggen har era grannar inte en chans!
    Vi får kanske göra det igen. Vi har hela tiden varit noga med att kontakta styrelsen när grannarna har klagat. Vi har berättat att vi tidigare bott i lägenhet och aldrig fått några klagomål, samt att skälet till störningarna verkar vara ett byggfel. 

Sedan undrar jag hur saken skulle bli bättre om just vi skulle tvingas flytta - då flyttar väl någon annan in som sannolikt inte lyckas vara tystare än vi.... Men det är inte alltid människor agerar rationellt tyvärr, så därför vill vi gärna vara på den säkra sidan.
  • Birgitta02
    Celeste1 skrev 2016-06-21 14:46:57 följande:
    Vi får kanske göra det igen. Vi har hela tiden varit noga med att kontakta styrelsen när grannarna har klagat. Vi har berättat att vi tidigare bott i lägenhet och aldrig fått några klagomål, samt att skälet till störningarna verkar vara ett byggfel. 

Sedan undrar jag hur saken skulle bli bättre om just vi skulle tvingas flytta - då flyttar väl någon annan in som sannolikt inte lyckas vara tystare än vi.... Men det är inte alltid människor agerar rationellt tyvärr, så därför vill vi gärna vara på den säkra sidan.
    Dina grannar verkar, ärligt talat, totalt intelligensbefriade.

Kika in på advokatsamfundets hemsida. Där finns alla advokatkontor i landet. Men det finns ju ännu fler jurister som inte är med i samfundet. Men om du tittar på hemsidan så står specialiteterna där också. Så leta! Eller ring samfundet.
  • Carambolan

Är det verkligen ett byggfel eller har ni bara råkat ut för riktiga pestgrannar?

• Celeste1
    Carambolan skrev 2016-06-21 15:48:48 följande:

Är det verkligen ett byggfel eller har ni bara råkat ut för riktiga pestgrannar?

Det är konstaterat att det finns ett byggfel. Utöver det så känns det från vår sida som det bästa är att rusta sig juridiskt... för vi har försökt visa hänsyn men  inte lyckats enligt grannarna.
  • Birgitta02
    Celeste1 skrev 2016-06-21 16:15:00 följande:
    Det är konstaterat att det finns ett byggfel. Utöver det så känns det från vår sida som det bästa är att rusta sig juridiskt... för vi har försökt visa hänsyn men  inte lyckats enligt grannarna.
    Det är inget fel på er. Och barn springer runt och leker inomhus. Det är så jäkla fel att de inte ska få röra sig inomhus. VIsst finns det gränser: man måste inte hoppa hopprep eller sparka boll i en timme på parketten. Men de måste få finnas. Och NI måste få röra er normalt.

Det här är ju fan inte klokt.
Svar på tråden Juridisk rådgivning i bostadsrättsfråga