• Celeste1

Juridisk rådgivning i bostadsrättsfråga

Hej!
    Vi köpte en relativt nybyggd bostadsrätt och flyttade in för ca 6 månader sedan. Efter inflyttningen har det framkommit att det finns ett byggfel vilket gör att grannarna under blir störda när man går normalt på golven.

Vi har försökt visa hänsyn men grannarna är inte nöjda. De tycker att vi borde förbjuda våra två barn att röra sig i lägenheten (barnen får redan nu inte springa eller hoppa inomhus, så det är lite svårt för oss att veta vad vi mer kan göra rent praktiskt). Prata vänligt med grannarna funkar tyvärr inte så bra, de är jättearga...

Golven ska åtgärdas i höst, men vi är oroliga för vad som kan hända med oss innan dess.

Framför allt är vi oroliga för att grannarna ska försöka få ut oss ur lägenheten och vi vill därför ha juridisk hjälp och rådgivning redan nu. Kan någon tipsa om några kunniga jurister i Stockholmsområdet med erfarenhet av den här typen av frågor? Någon med erfarenhet av en liknande situation, och hur löste ni det?

• Svar på tråden Juridisk rådgivning i bostadsrättsfråga
  • Celeste1

Jag hoppas verkligen du har rätt, men oroar mig ändå, eftersom våra grannar verkar gilla att driva processer... Skulle kännas skönt att ha svart på vitt av en jurist att störningarna inte kan vara skäl för anmodan till rättelse då de är orsakade av ett byggfel och inte av onormal användning av lägenheten.

• Celeste1
    Birgitta02 skrev 2016-06-21 14:34:40 följande:
    Kontakta styrelsen först. Se vad de säger. Det är i så fall styrelsen som skulle vräka er och säga att ni inte längre är välkomna som medlemmar och måste sälja er bostad.
    Utan styrelsen bakom ryggen har era grannar inte en chans!
    Vi får kanske göra det igen. Vi har hela tiden varit noga med att kontakta styrelsen när grannarna har klagat. Vi har berättat att vi tidigare bott i lägenhet och aldrig fått några klagomål, samt att skälet till störningarna verkar vara ett byggfel. 

Sedan undrar jag hur saken skulle bli bättre om just vi skulle tvingas flytta - då flyttar väl någon annan in som sannolikt inte lyckas vara tystare än vi.... Men det är inte alltid människor agerar rationellt tyvärr, så därför vill vi gärna vara på den säkra sidan.
  • Celeste1
    Carambolan skrev 2016-06-21 15:48:48 följande:

Är det verkligen ett byggfel eller har ni bara råkat ut för riktiga pestgrannar?

Det är konstaterat att det finns ett byggfel. Utöver det så känns det från vår sida som det bästa är att rusta sig juridiskt... för vi har försökt visa hänsyn men  inte lyckats enligt grannarna.
  • Celeste1
    Birgitta02 skrev 2016-06-22 10:11:10 följande:

Säg till dina grannar att i flerfamiljshus så får man räkna med att bli störd. Människor lever och rör på sig. Nu finns det tydligen byggfel i din lägenhet och du kan ju faktiskt inte hjälpa det. Förhoppningsvis kommer detta fel åtgärdas och störningarna blir mindre för dina grannar. MEN de kommer i alla fall bli störda! Tydligen är de såna människor som väldigt gärna hittar fel hur ni än gör.

Senast de klagade så försökte jag förklara att jag inte kan tvinga mina barn (1 och 4 år) att sitta blickstilla i soffan precis hela tiden och att vi inte gör något onormalt, bara lever ett vanligt (och till och med väldigt stillsamt) familjeliv. Då fick grannen ett mindre utbrott och förklarade att jag inte uppfostrar mina barn så som jag borde.... 

Jag tror att du slår huvudet på spiken här - det kommer alltid att finnas något att klaga på för vissa människor. Hur man blir sån är ju en intressant fråga, men mest högprioriterat för mig just nu är att skydda min familj och se till att grannarna inte lyckas skapa problem för oss. Vi har ju liksom andra mål i livet än att hålla på och bråka. 
  • Celeste1

Ja, jag hyser inget hopp för att de ska sluta. Någon form av problem verkar ju finnas, tyvärr i kombination med en förkärlek för processer...

Vi fortsätter visa hänsyn (onödigt att ge dem vatten på sin kvarn, och vi vill ju faktiskt inte störa) och att föra anteckningar över klagomålen. Utöver det tänkte jag se till att vi har juridisk rådgivning för att minska risken att råka illa ut... så få se nu om den bostadsjurist som jag kontaktat ringer tillbaka snart. 

Aldrig trodde jag att det kunde bli så här när man flyttade in i ett relativt nybyggt hus.

• Celeste1

Ok, pratat med en jurist. I princip så kunde hon inte se någon rimlig möjlighet för grannarna eller styrelsen att få oss avhysta från lägenheten under dessa omständigheter (normal användning av lägenheten för normalt familjeliv under dagtid, med störningar orsakade av ett byggfel). Fick juristens kontaktinfo vilket känns mycket bra, och en del matnyttiga praktiska råd.

• Celeste1

Hm, nu har våra grannar har börjat banka i taket när vår minsting (1 år) går omkring i lägenheten. Som de flesta småbarn sätter han ner hela foten när han går... 

Bankningarna har hittills ägt rum dagtid (innan kl 19 på kvällen). Vi för inget liv mellan 22-07 och tillåter så klart inget bollspel eller liknande inomhus, eller att barnen skulle härja vilt på något annat sätt inomhus.

Vi får troligen snart kontakta styrelsen igen, det här är inte normalt. Att banka i taket är väl ändå aldrig ok - och att en ettåring inte skulle få gå omkring inomhus i sitt eget hem är inte rimligt.

• Celeste1
    Noname00 skrev 2016-09-19 19:16:49 följande:
    Vi har detta problem grannarnas unge över springer rätt mycket i lägenheten, vi har skrivit en lapp och det har blivit lite bättre.
    efter 19 ska det ha lugnat ned sig och inget springande vid 20 tiden, vi brukar dock ha översende med helger och semestrar.
    Men när man hör konstant hoppande och springande från en 5 åring även efter 22 då upplevs det som rätt störande.

Ha mattor om du kan det brukar dämpa lite.
    Jag förstår att det kan vara jobbigt, jag har själv bott i ett väldigt lyhört hus ovanför en familj med många livliga barn. Det är bra att ni lyckats ha en dialog, och det låter också som om ni haft rimliga förväntningar på vad familjen kan göra. Det är det bästa man kan göra i den situationen.

Som det är för oss så vet vi inte riktigt vad vi kan göra för att göra grannarna nöjda. Att helt förbjuda våra barn att röra sig i lägenheten är inte ett rimligt alternativ. Mattor har vi redan. Det finns ett byggfel och vi tror och hoppas att om det åtgärdas så försvinner problemet. Vi är inte ovanligt högljudda och har aldrig tidigare fått klagomål från några grannar. Däremot klagade våra nuvarande grannar även på familjen som bodde här innan oss.

Som jag nämnde ovan har jag därför anlitat en bostadsrättsjurist för att be om råd, och det kan jag rekommendera andra i samma situation. I alla fall lugnade det mig lite att få styrkt av en jurist att ljudet av normalt familjeliv dagtid inte kan betraktas som en störning i ett flerfamiljshus.
  • Celeste1
    Noname00 skrev 2016-09-20 18:59:29 följande:

Dom över verkar inte kunna tänka själv, deras 5 åring stod och slog på brevlådorna nere i entren med en aluminiumprofil föräldern såg det tydligt.

När ungen gjort det 3 ggr så infomerade jag att det inte var lämpligt dessutom är brevlådorna helt nya och att det vore trevligt om de kunde förbli så under lång tid.

Springandet fick vi säga till om då fick vi ett förstående brev tillbaka.

Det mesta löser sig om man pratar med sina grannar.

Det var bra att du sade till och att ni kunde komma överens. Jag hade också hoppats att vi kunde komma överens med våra grannar, men som jag nämnde ovan så är deras krav inte rimliga, och när vi försökt prata med dem så har de gått till så hårda personangrepp att jag inte vill utsätta mig för det mer.
Svar på tråden Juridisk rådgivning i bostadsrättsfråga