• mrskreiz

Trötthet? Vitaminbrist? Vad göra?

Undrar om detta kloka forum kanske kan råda mig lite. Har senaste - ja, halvåret - känt mig ovanligt trött och seg. Men kan inte hitta orsaken.
    - Äter bra, motionerar minst en gång i veckan
    - Är varken pinnsmal eller överviktig
    - Mår bra psykiskt
    Har varit på VC och de har tagit de sedvanliga testerna men kan inte hitta något.
    Jag misstänker någon form av vitaminbrist, men vet inte var jag ska börja. Finns ju hur många olika vitaminer som helst. Blodproven visar ju inte på någonting.

Någon som känner igen sig och har tips och råd? Jag vill orka mer och inte känna mig så himla trött hela tiden!

• Svar på tråden Trötthet? Vitaminbrist? Vad göra?
  • mamita

Jag har samma problem, har gjort en massa tester på vårdcentralen men allt verkar ok enligt dem.

Dricker du tillräckligt med vatten?, sover du tillräckligt många timmar?
    Äter du varierat med tillräckligt mycket grönsaker, fisk mm?

• IsDimma

Det kan vara brist på D-vitamin. Det kan ge trötthet och är formidabel inget test dom gjort på dig då det dels (vad jag hört) är ett dyrt test och inte alltid ger tillförlitliga svar heller.

• mrskreiz

Tack för svar  mamita och IsDimma!
    Ja, dricker ordentligt. Stillasittande kontorsjobb framför skärm, tycker den gör mig törstig och har alltid en flaska. Men dricker max 1 liter per dag från den.
    Sover i snitt 8 tim per natt. Sover oftast bra, något toalettbesök ibland men annars inget.
    Äter nästan helt vegetarisk kost och fisk, så grönsaker och fisk får jag i mig. Har t.om börjat äta kött 1 ggr i veckan av den här anledningen, men känner ingen skillnad.

Intressant teori om D-vitamin... Kanske något att försöka kolla upp? Men hur då?

• Tow2Mater

En del läkemedel påverkar ju upptag av vitaminer, mineraler etc och kan leda till brist...

• mrskreiz

Wow! TACK allesammans! Jag ska prova D-vitamin, se om jag hittar något med lite magnesium och kalcium med när jag ändå är på gång. Vad glad jag blir att faktiskt få kloka råd!!!
    <3

• IsDimma
    mrskreiz skrev 2016-06-22 09:21:57 följande:

Wow! TACK allesammans! Jag ska prova D-vitamin, se om jag hittar något med lite magnesium och kalcium med när jag ändå är på gång. Vad glad jag blir att faktiskt få kloka råd!!!
    <3

Själv äter jag dessa mellan september och maj. Äter två om dagen då. Och jag är piggare på vintrarna sen jag började med detta. Denna årstiden är jag ute massor, både på jobbet och privat, och får i mig d-vitamin på det viset. Men på hösten när solen börjar försvinna så är tabletter ett måste.

www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D3-Pure-Pharma.htm
  • Annelie 76
    mrskreiz skrev 2016-06-21 15:27:11 följande:

Tack för svar  mamita och IsDimma!
    Ja, dricker ordentligt. Stillasittande kontorsjobb framför skärm, tycker den gör mig törstig och har alltid en flaska. Men dricker max 1 liter per dag från den.
    Sover i snitt 8 tim per natt. Sover oftast bra, något toalettbesök ibland men annars inget.
    Äter nästan helt vegetarisk kost och fisk, så grönsaker och fisk får jag i mig. Har t.om börjat äta kött 1 ggr i veckan av den här anledningen, men känner ingen skillnad.

Intressant teori om D-vitamin... Kanske något att försöka kolla upp? Men hur då?

D-vitaminnivåerna kan kollas med blodprov.
Svar på tråden Trötthet? Vitaminbrist? Vad göra?