• lin2

Ensamhetsträning valp på 8 mån

Jag och min sambo skaffade en amstaffblandis på 8 månader för ungefär en månad sedan. Vi har nyligen provat att lämna henne ensam hemma under korta stunder men det går inte alls, hon skäller och klöser på ytterdörren.

Nu har jag läst massvis om ensamhetsträning och införskaffat mig ett kompostgaller som jag begränsat vardagsrummet med, alltså hon kan bara röra sig i vardagsrummet. Där har hon sin säng, sina leksaker, något ben samt mat- och vattenskål. När jag lämnar rummet för att röra mig i övriga delar av vår bostad reser hon sig upp och följer efter men stannar snällt vid kompostgallret utan gnäll/skall.

Nu är min fråga - hur är det bäst att jag gör härnäst? Börjar lämna bostaden korta stunder eller bör hon kunna ligga kvar helt lugnt i rummet utan att ens resa sig och försöka följa efter när jag går någonstans först? Eller ska jag göra något annorlunda redan nu innan jag går till nästa steg?

Och ska hon vara begränsad till den yta hon har nu hela tiden utöver promenader etc. eller bara när vi ensamhetstränar henne? 

Värt att tillägga kan vara att vi ignorerar henne innan vi går och när vi kommer hem, alltså inte att vi gullar med henne och säger hejdå innan vi går och hälsar jätteglatt på henne när vi kommer hem.

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Ensamhetsträning valp på 8 mån
  • Aniiee

Alltså, när man börjar ensamhetsträna är "korta stunder" inte fem-tio minuter, utan fem-tio sekunder, och utöka långsamt. om en månad kanske hunden kan vara hemma ensam när du springer och köper toapapper på affären på hörnet. Eller inte. Eller mer. Svårt att säga.

Om hon ska ligga i sängen eller inte när ni går är väl en smaksak eller skitsamma, vilket som passar. Jag har alltid haft hundar som följer med till dörren och säger hej då, men vll ni inte ha det så ska ni så klar inte uppmuntra det. När jag kommit hem har hundarna legat i valfri möbel. 

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden Ensamhetsträning valp på 8 mån