• Lilla_lou

Gravid vecka 6 (5+1), vaknade inatt av smärta.

Hej, 

Som rubriken lyder så är jag gravid, har precis passerat vecka 5 och är inne i min 6:e vecka. Jag har försökt bli gravid i över 2 år, och detta är min första graviditet under dessa 2 år. Jag är otroligt rädd för missfall, säkert inte ovanligt. 

Inatt vaknade jag av en enorm smärta i livmodern. Eller inte smärta, nästan som kramp eller liknande kraftig mensvärk. Det krampade / värkte såpass mycket att jag vaknade och blev livrädd, krampet / värken passerade inte förens efter flera minuter, kanske 5 minuter. Jag sprang in på toaletten och kollade om jag börjat blöda, det hade jag inte. Jag har inte heller sett något blod nu på morgonen eller förmiddagen. Det intensiva krampet / värken har inte återkommit. Jag ringde barnmorskan som sa att detta är fullt normalt så länge jag inte får någon blödning som är mensliknande (någon enstaka liten blödning är ok). Men jag är sååå orolig ändå =(! Jag har läst andra trådar där andra berättar om sina erfarenheter, men pga. min oro vill jag ändå starta en tråd. 

Nu hoppas jag att någon annan varit med om samma i tidigare graviditet eller nuvarande, så att jag kan lugna ner mig. 

Tack!

• Svar på tråden Gravid vecka 6 (5+1), vaknade inatt av smärta.
  • Jennymariaa

Jag hade också skit ont i den veckan, grät av smärta men tänk ändå hur mycket det är som händer där inne! Det vore konstigt om det inte gjorde ont ibland :)

• Pimpinellan

Vid mina m.f har smärtan alltid åtföljts av blod så smärta uta blod= inget m.f. Inte nu i alla fall utan säkert bara molvärk. Det kan göra rejält ont. Lycka till!

• Polarlantis

Jag hade enorm smärta nästan så jag svimmade i min första grav men inget blod. Visade sig vara MA. Så jag tror man ska be om tidigt vul om man haft sådan smärta. Håller tummarna för dig dock!!

• Lilla_lou

Tack för era svar. 

Då jag har PCO och det har tagit lång tid att bli gravid så känner jag redan att det är något fel på mig. Vilket gör att jag känner att det inte kommer gå vägen. Svårt att förklara. 

Tack ändå för era svar, jag har bokat in ett tidigt ultraljud i vecka 8. Så ca 3 veckor kvar. Då får jag veta om ett hjärta slår eller inte. 

Jag har inte fått någon mer intensiv kramp, bara lite molande värk. Inget blod heller. Så förhoppningsvis ligger det något där som växer. 

• Bäbiiiis

Det kan också vara tarmarna som gör ont. Man blir ju lätt trög i magen o förstoppad tidigt i graviditeten. Kan göra sjukt ont.

• Kvinna84a

Jag hade precis som du kramper i den veckan och 2ggr veckan därpå. Låg i några minuter mitt i natten och hade så ont att jag trodde jag behövde åka in akut innan det sedan avtog. Inget blod heller. Gjorde tidigt vul och fick veta att jag hade ofarliga cystor som var svullna och påverkade kramperna. Kan också bero på tarmarna om du inte har cystor som jag :)

• Jess123

Hej!

Förstår att du är orolig, jag är "bara" i v 4 och jag har haft precis som du beskriver nästan varje kväll några dagar. Jag tror att det är livmodern som växer Har inte haft ngn blödning men massa mol och hugg, det tyder ju bara på att det går framåt. Grattis till graviditeten! Kram

Svar på tråden Gravid vecka 6 (5+1), vaknade inatt av smärta.