• Anonym (Eye)

Akut fråga om linser!

Har precis börjat med linser efter flera år med glasögon. Igår hade jag svårt att få ut linserna på kvällen och det slutade med att jag råkade skrapa insidan av nedre ögonlocken med nageln så det blev ett litet sår. Känns fortfarande lite efter natten och jag funderar helt enkelt på om jag ändå ska sätta i linserna? Linsen ligger inte emot där det lilla såret är. Eller borde jag "vila ögat" lite med glasögon tills allt känns normalt?
    Vill ju gärna träna mig på att få i och ur dom så jag kan bli bättre ;)

Ska strax iväg och behöver veta innan optiker öppnar och jag kan ringa och fråga där. Tänkte att det finns ju så många linsbärare så nån här på Familjeliv borde ju veta :)

• Svar på tråden Akut fråga om linser!
  • Anonym (J)

Jag hade inte vågat sätta i dem. Om de skulle skava upp såret menar jag.

• Carambolan

Jag hade vilat ögonen.

När linserna är svåra att få ut är det ofta för att ögat är för torrt. Testa att droppa lite linsvätska i ögat och blinka runt, nästa gång det händer.

• Anonym (Eye)

Tack så mycket för råden! Jag avvaktar idag (känns bättre redan, men låter ögonen vila) så ser jag hur det känns imorgon.

• JohannaK94

När ögat är irriterat så ska du aldrig sätta in linser i ögonen. Kommer skava ännu mer. När jag själv är förkyld eller nåt och irriterad i ögonen så sitter aldrig linsen på plats :)

• Anonym (Tildi)

Jag har haft inser i över 20 år, det lilla bekymret är inte ett hinder för att använda linserna.Använder alltid linser, alla dagar från morgon till kväll. Oavsett. Enda gången jag vilade var när jag fick en infektion i ena ögat. Fast då använde jag en lins och det gick bra det med.

• emseli

har du gått till en optiker o frågat? dom kan ju kika på ögonlocken o se om d e nån fara

• Marie-anne
    Anonym (Eye) skrev 2016-06-23 07:48:33 följande:
    Tack så mycket för råden! Jag avvaktar idag (känns bättre redan, men låter ögonen vila) så ser jag hur det känns imorgon.
    hejsan! liten nyfiken fråga, har du inte 30dagarslinser? då behöver du ej ta ur dom varje dag! såna har jag och jag byter efter en månad! kram! och glad midsommar!
  • Anonym (Eye)
    Marie-anne skrev 2016-06-24 04:06:28 följande:
    hejsan! liten nyfiken fråga, har du inte 30dagarslinser? då behöver du ej ta ur dom varje dag! såna har jag och jag byter efter en månad! kram! och glad midsommar!
    Jo, det stämmer. Optikern sa att man kan ha dom dygnet runt, men att dom inte rekommenderar det, särskilt inte för en "nybörjare".
  • Anonym (Eye)

Satte i linserna igår eftermiddag igen då allt kändes ok. Tog ut dom igår kväll och inatt rann ögonen väldigt mycket och imorse var ena ögonlocket svullet. Har inte haft i linserna alls idag.
    Vet inte om det är för att ögonen är ovana? Har ni andra haft såna här problem när ni började använda linser?

• Anonym (X)

Som det redan sagt i tråden, du ska ALDRIG sätta i linser när ögat är irriterat. De som säger något annat har fel och ger usla råd.

• Anonym (Eye)
    Anonym (X) skrev 2016-06-24 20:37:03 följande:

Som det redan sagt i tråden, du ska ALDRIG sätta i linser när ögat är irriterat. De som säger något annat har fel och ger usla råd.

Ok, så irritation kan inte bara bero på att ögat är ovant att ha i linsen? Tänkte annars att det kanske brukar vara lite irriterat i början eftersom man inte är van att ha grejer i ögonen..?
  • Anonym (X)
    Anonym (Eye) skrev 2016-06-24 21:14:29 följande:
    Ok, så irritation kan inte bara bero på att ögat är ovant att ha i linsen? Tänkte annars att det kanske brukar vara lite irriterat i början eftersom man inte är van att ha grejer i ögonen..?
    Nej, ögat ska aldrig vara irriterat.

Sen kanske det blir lättare irriterat för att du inte är van, men du ska aldrig vänja dig vid att det är irriterat, ta ur linserna direkt när det börjar kännas konstigt.

Är ögat rött, svullet, rinner eller är irriterat så sätt inte i linserna.
  • Lottalottas2

Jag hade det rätt jobbigt när jag skulle vänja mig med linser. Det tog säkert ett halvår innan det fungerade, jag var redo att ge upp men till sist så.

Kände av dem hela tiden och blinkade som en fyr. Optikern sa att det var normalt och att man vänjer sig.
    Och det gjorde jag till sist.

Fast detta var på 80-talet då man hade halvårslinser. De var inte bekväma, dagens linser är rena drömmen i jämförelse.

Jag använder alltid linser, bara någon helg ev som jag har glasögon. Och jag vet att man inte ska men jag använder dem även om jag ibland är irriterad i ögat och upplever att det faktiskt inte försämrar det.

Har haft linser i 27 år. 

Har även färgade linser, det kan jag tipsa om! Ett kul sätt att laborera med utseendet.

• Lottalottas2
    smulpaj01 skrev 2016-06-25 11:45:20 följande:

Rekommenderar laseroperation, bästa jag gjort.

Det är jag för feg för.
  • Anonym (Eye)
    smulpaj01 skrev 2016-06-25 11:45:20 följande:

Rekommenderar laseroperation, bästa jag gjort.

Ja, det kommer jag kanske göra i framtiden. Hade vart jätteskönt. Men är också lite feg. Hade funkar bättre om man fick vara sövd under ingreppet :/
  • Anonym (Tildi)

Har du väldigt dålig syn ts?

• Anonym (Eye)
    Anonym (Tildi) skrev 2016-06-25 19:14:50 följande:

Har du väldigt dålig syn ts?

Nej, det tror jag knappast det räknas som. Men måste ha glasögonen för att kunna läste text på TVn och när jag kör bil och så. Men har glasögon hela tiden, annars blir jag helt snurrig och tycker det är jobbigt att se suddigt.
    Tror det är -1 på båda ögonen om jag inte minns fel. Vet inte hur "dåligt" det är.
  • Anonym (Tildi)
    Anonym (Eye) skrev 2016-06-25 21:17:17 följande:
    Nej, det tror jag knappast det räknas som. Men måste ha glasögonen för att kunna läste text på TVn och när jag kör bil och så. Men har glasögon hela tiden, annars blir jag helt snurrig och tycker det är jobbigt att se suddigt.
    Tror det är -1 på båda ögonen om jag inte minns fel. Vet inte hur "dåligt" det är.
    Ok, inte jättedåligt men definitivt inte bra heller.
    Jag har -3,0 och känner mig halvblind ibland men min kompis som har -6,75 skrattar bara åt mig. =)
  • Marie-anne
    Anonym (Eye) skrev 2016-06-24 18:51:18 följande:
    Jo, det stämmer. Optikern sa att man kan ha dom dygnet runt, men att dom inte rekommenderar det, särskilt inte för en "nybörjare".
    oj hm,det sa inte min optiker fast jag aldrig haft linser förut,men som sagt, han sa även att dom kan kännas skaviga och så, speciellt om förkyld och så, men jag har inte haft några problem men det är väl olika från folk till folk
Svar på tråden Akut fråga om linser!