• Fjäril kär

Ändra barnets efternamn

Vad säger mamman om att byta/lägga till ert namn?

• Fjäril kär

Min äldsta son har namnet som jag hade behållt efter skilsmässa och han var inte pappa till honom heller då jag fick barn efter skilsmässan.

Det heter han än idag fast jag är omgift. Sonen är 18 år

Mitt mellanbarn har sin fars efternamn och inte mitt.

Vårt gemensamma barn i nuvarande äktenskap har vårt namn.

Ingen har över huvud taget reflekterat över att barnen har olika namn. Alla vet hur familjen ser ut och vem som är föräldrar.

• Fjäril kär
    Anonym (Isa) skrev 2016-06-23 15:17:53 följande:

Det låter ju bra, då behöver vi kanske inte lägga till namnet för den sakens skull.

Hur har det fungerat när (om) ni har rest med barnen? Inte varit några problem?

Aldrig haft problem med resor. Och då reser vi utomlands ett par gånger om året.
  • Fjäril kär
    Anonym (Isa) skrev 2016-06-23 16:01:06 följande:

Pappan har enskild vårdnad så den biten är inget problem.

Jag tror inte heller att det är något barnet tänker på just nu men kanske kommer att göra längre fram i tiden. Kanske är det bäst att bara vänta och se, samtidigt är jag orolig att han kanske skulle gå runt och undra varför han inte också får heta som sina syskon och pappa utan att våga ta upp det. Han är väldigt "snäll" och vill inte vara till besvär (antagligen på grund av att det är rätt nytt fortfarande och vi jobbar på att han ska bli tryggare i familjen) men förhoppningsvis släpper det väl förr eller senare. 

Gör det inte till ett problem genom att ta upp det då och då. Han kommer själv komma underfund med hur det förhåller sig. Och kanske då frågar efter olika förklaringar.

Han kanske också vill heta som sin mamma . Just nu är läget som det är med mamman men det kan ju bli bättre på den fronten senare och då kanske det är viktigt att han behållit sitt namn.

Även om hon inte har vårdnaden kan hon givetvis motsätta sig namnbyte och ni kan då få problem i onödan.

Tänk på det hela ur flera perspektiv.

Tillhörighet och gemenskap i en familj sitter inte i ett namn.
Svar på tråden Ändra barnets efternamn