• ungbrunett

Ändra barnets efternamn

Jag bytte från min mammas flicknamn till vår familjs gemensamma namn när jag var liten, dock ej så gammal som sex år. Jag hade folk i min gymnasieklass som bytte namn, exemplevis till sin förälders nya namn när hen gifte om sig. Man glömde snabbt vilket deras förra namn var. Barnet kanske kan ha kvar sitt namn men att ni även lägger till pappans (ert?) namn. Tror inte barnet tar så stor skada att byta namn vid sex års ålder, passa på innan skolan börjar vetja! Tror, som du resonerar också, att det skapar en större samhörighet. Det garanterar ju såklart inte det, men tror inte barnet förlorar på det heller. Tror att sannolikheten är större att barnet vinner på det.

• ungbrunett
    Anonym (Isa) skrev 2016-06-23 22:12:04 följande:
    Det är just att lägga till pappans namn som mellannamn som vi funderar på, skulle kännas fel att helt ta bort mammans namn.

Nej någon direkt skada borde han ju inte ta av att få ett till namn, han behöver ju inte använda det om han inte sen och det går ju alltid att ta bort.

Eftersom har han flyttat in i en redan existerande familj, eller vad man ska kalla det, tänker jag att det där med efternamnet kanske blir lite viktigare än vad det hade varit om han hade bott med oss sen start.
    Fast hans pappa är väl inte ny för honom? Rent krasst fanns han väl före resten av er familj fanns? Således har han ju samma rätt till sin pappa som övriga i familjen har. Jag tror väl att namnet kan vara lika viktigt oavsett hur det började, men att förneka han sin andra förälder är väl inte heller bra även om det såklart är bra att han involveras i sin pappas familj också. Men ni tänkte ju isåfall båda namnen och det är väl bra.
Svar på tråden Ändra barnets efternamn