• Liheek

Bebis kräks på natten, madrassskydd?

Min son är 5 månader och kräks jättemycket. Han kräks även på natten och alltid på morgonen när han vaknar och vi skulle behöva något slags skydd i sängen så att kräkset inte når madrassen. Kräkset är vattnigt och går lätt igenom lakan och grejer.

Idag sover han i babynestet i sängen som skyddar madrassen, men nu börjar det bli dags att ta bort det.

Jag har hört att man inte ska ha madrassskydd under huvudet? Finns det något annat man kan ha? Typ tunn bäddmadrass som man har i vanliga sängar eller något annat? Handdukar hjälper tyvärr inte för kräkset går igenom.

• Svar på tråden Bebis kräks på natten, madrassskydd?
  • cosinus

Tror nog du kan ha det även under huvudet. Gissar att man inte ska ha det på pyttisar för att det blir väldigt tätt med typ plastad frotte och bebis näsa rakt mot men din orkar ju med marginal lyfta huvudet.

Vi kör plastad frotte och så filtduk (eller heter det dukfilt) över det. Bägge finns på metervara på ohlssons tyger. Filtduken gör att det inte alls blir varmt och svettigt att sova på och vi har haft det tvärs över våra dubbelsäng i flera år. Skyddat flertalet ggr mot både kräk och kiss.

• Anonym (Jysk)

Jag köpte ett madrass skydd som man har till barn i jysk till vår säng.. kolla där det finns i olika storlekar och funkar utmärkt.

• Carambolan

Ikea har också madrassöverdrag som inte är plastade utan är mer som en jättetunn bäddmadrass.

• Mandyy81

Vi använder plastad frotté, köpte till spjälsängen på Hemtex. Går att köpa i butik och på webben.

• Liheek

Tack för alla svar. Inatt kör vi dubbla handdukar under lakanet. Efter helgen ska jag köpa madrassöverdrag :)

• BeautifulMoments

Jag har en 4 åring som haft reflux alltid. Har alltid haft plastad madrasskydden från Ikea som är som tunna bäddmadrasser. Köpte även madrassöverdrag till min egen 180 säng eftersom de ofta hänt hon kräks där också.

My life, My choice!
Svar på tråden Bebis kräks på natten, madrassskydd?