• Sofia27

Har ris kvar sen igår...

Finns det någon som har något bra recept där jag kan använda riset som blev kvar från middagen igår? Helst någon sallad eller nått som inte behöver tillagas... eller något som inte kräver så mycket arbete

• Svar på tråden Har ris kvar sen igår...
  • pups

jättegott att steka knaprigt! stek lite tomat till oxå... gott!

• princess of woolfs

Jag antar att du kan använda det i en kycklingsallad.
    Annars är det faktiskt gott att steka, tillsammans med lite annat man har hemma exempelvis wookgrönsaker o ngt kött eller kyckling, enkelt, snabbt och gott!

• Jennelii

Jag har hört att man inte kan spara ris, att det bildas nåt i det som är direkt farligt.... borde inte säga nåt om jag inte vet fakta iof... =) I annat fall åt vi nån god resträtt för ett par år sen där vi blandade i det vi hade kvar från dagen innan...skrev upp det iaf =)

Stek upp ris, champinjoner, grön paprika, tomat, spenat, lök, soltorkade tomater, lite vitlök.
    Ät till ugnsbakad korv med lök, ost, soltorkade tomater mellan och en dressing, typ creme fraiche ?chili? till.

• vårsol

Man ska vara lite försiktig med gammalt ris. Det kan innehålla en bakterie som ger en särskild sorts svår matförgiftning. Det är nog inte så vanligt, jag äter själv ofta gammalt ris. Men du borde kanske värma upp det innan du använder det?

• Sofia27

Tack för tipsen! Nu kan jag åka och handla lite grejer och slänga ihop nått smarrigt till kvällen. Jag hade ingen aning om att det kan bildas bakterier i riset...jag kommer värma det ordentligt!

• Katja77

Man ska inte äta gammalt ris varken varmt eller kallt! Släng och koka nytt! Precis som det står tidigare i tråden så innehåller ris en bakterie. matförgiftningen kan i värsta fall leda till döden!

• Signatur

Om man kylt ner riset direkt efter tillagning så ska man kunna äta det. Men har det stått framme ska man inte göra det.

• Trynträ

Jag hade inte heller någon aning om detta förrän jag läste om det på Bröllopstorget. Har aldrig blivit sjuk av uppvärmt ris så jag tror inte det är så farligt. Har t o m sparat det flera dagar i kylskåpet utan att jag blivit sjuk. Fryst ris har jag också tinat, värmt och ätit. Däremot är det väl som med allt annat livsmedel viktigt att man kyler det snabbt och inte låter det stå framme nån längre tid.

• Mina

Jag har heller aldrig blivit sjuk av kallt ris. Har även jag sparat i flera dar och sedan stekt eller värmt igen till mat. Är man bara noga med att kyla det direkt och att sedan värma det ordentligt är det ingen fara...

• jub jub

Hej hej!

I ris (och i pasta) bildas det sporbildande bakterier som inte försvinner av varesig uppvärmning eller nedfrysning. Det är därför viktigt att direkt och snabbt kyla ned rester som man vill spara... Dessutom så ska man vara försiktig med att äta mer än en dag gammalt ris och pasta...
    men bara man kyler snabbt så går det ju utmärkt att spara tills dagen efter...

Jag tycker om att göra gratäng med kassler, ris och champinjonstuvning... Det är utmärkt att göra på rester av ris...

Svar på tråden Har ris kvar sen igår...