• wildflowers

Finns det någon skön bilbarnstol där huvudet inte hänger så mycket?

Hej!

Vi har köpt en beg Brio zento bilbarnstol till vår son som är 11 månader. Idag när han sov i den så hängde huvudet så mycket. Mina frågor är:

Är det vanligt att huvudet hänger så mycket åt sidorna och framåt i bilbarnstolar? Är alla sådanna?

Finns det bra bilbarnstolar som.är sköna i rygg o rumpa samt ger skönt stöd åt sidorna? Från 11 månader ca 9 kg?

Tacksam för tips och råd

• Svar på tråden Finns det någon skön bilbarnstol där huvudet inte hänger så mycket?
  • Ellie

Vi har använt en Maxi Cosi Mobi, som man kan luta en del. Med största lutningen ligger huvudet helt ok.

• Trippelmamma76

Förmodligen sitter stolen inte rätt i er bil om huvudet åker fram. Modell på stol och bilmodell (framför allt hur sätena är utformade) inverkar. På vissa stolar/säten behöver man lägga en kil (som stolens tillverkare tillhandahåller) för att få rätt lutning på stolen. Vi har f ö besafe iziplus och har inte behövt använda kil i någon av våra bilar och inget av barnen har i normalfallet haft huvudet hängande framåt när de somnat. Ni kan höra efter där ni köpte stolen eller på ert lokala NTF, så bör de kunna hjälpa er.

• Emmask
    Ellie skrev 2016-06-23 21:52:41 följande:

Vi har använt en Maxi Cosi Mobi, som man kan luta en del. Med största lutningen ligger huvudet helt ok.

Vi har samma. Blir bättre när man kan luta dem bakåt.
  • wildflowers
    Trippelmamma76 skrev 2016-06-23 22:00:29 följande:

Förmodligen sitter stolen inte rätt i er bil om huvudet åker fram. Modell på stol och bilmodell (framför allt hur sätena är utformade) inverkar. På vissa stolar/säten behöver man lägga en kil (som stolens tillverkare tillhandahåller) för att få rätt lutning på stolen. Vi har f ö besafe iziplus och har inte behövt använda kil i någon av våra bilar och inget av barnen har i normalfallet haft huvudet hängande framåt när de somnat. Ni kan höra efter där ni köpte stolen eller på ert lokala NTF, så bör de kunna hjälpa er.

Har ni köpt nya? De kostar ju nästan 5 tusen!
  • wildflowers
    wildflowers skrev 2016-06-23 22:46:27 följande:

Förresten har huvudet hängt åt sidorna i den barnstolen?
  • Sisisisi

Det blir inte så i alla stolar. Värst är brio zento, britax twoway och AG duoflex. Min yngsta son satt mestadels i britax multitech och huvudet föll inte fram en enda gång. Besafe izi plus, britax maxway och axkid minikid är andra bra stolar.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • wildflowers
    Sisisisi skrev 2016-06-23 22:47:23 följande:

Det blir inte så i alla stolar. Värst är brio zento, britax twoway och AG duoflex. Min yngsta son satt mestadels i britax multitech och huvudet föll inte fram en enda gång. Besafe izi plus, britax maxway och axkid minikid är andra bra stolar.

Okej tack för svar. Hur har du erfarenhet av Brio zento?
  • ccjapp

Vi använder oss utav britax hi-way tillsammans med en kil som finns att köpa till, funkar utmärkt. Den satt min lilla son i från han var 6.5 månad och hans huvud har aldrig tippat framåt eller åt sidor.

Vi köpte även en nackkudde/nackstöd som är anpassad just till den stolen vilket både är bra för sidokollision och att huvudet inte tippar åt sidorna då han sover.

• wildflowers
    ccjapp skrev 2016-06-24 00:05:49 följande:

Vi använder oss utav britax hi-way tillsammans med en kil som finns att köpa till, funkar utmärkt. Den satt min lilla son i från han var 6.5 månad och hans huvud har aldrig tippat framåt eller åt sidor.

Vi köpte även en nackkudde/nackstöd som är anpassad just till den stolen vilket både är bra för sidokollision och att huvudet inte tippar åt sidorna då han sover.

Vad var det för kudde? Är det en sådan som britax säljer för 200-300 kr?
  • Trippelmamma76

Ja vi har köpt nya. Mekonomen brukar ha 25% på allt i butiken då och då så vi har köpt alla stolar då. Sedan räknar vi ju med att ha dem 4-5 år någonting per barn...

wildflowers skrev 2016-06-23 22:46:27 följande:

• Trippelmamma76

Nej de sitter väldigt bra, den har ju huvudstöd på sidorna också.

wildflowers skrev 2016-06-23 22:47:09 följande:

Förresten har huvudet hängt åt sidorna i den barnstolen?

• MeandHim

Satsa på en stol med tilt funktion :)
    Besafe och maxi cosi är säkra stolar där du kan bestämma lutningen.

• Rani

Min erfarenhet är att vi vuxna som ser på lider mer av det än barnet, efterdom barn är mjuka i kroppen. Om det stör dig så köp en nackkudde och sätt bakoch fram (alltså kudden på halsen istället för nacken) så slipper du köpa ny stol. Mina barn har hängt med huvudet när de sovit oavsett stol.

• wildflowers
    Rani skrev 2016-06-25 15:45:01 följande:

Min erfarenhet är att vi vuxna som ser på lider mer av det än barnet, efterdom barn är mjuka i kroppen. Om det stör dig så köp en nackkudde och sätt bakoch fram (alltså kudden på halsen istället för nacken) så slipper du köpa ny stol. Mina barn har hängt med huvudet när de sovit oavsett stol.

Vad har du haft för stolar?
  • Rani
    wildflowers skrev 2016-06-27 00:21:58 följande:

Vad har du haft för stolar?

Jag tror de heter Axkid kidzofix, Britax highway, Britax two-way och någon mer. Någon har gått att luta (tilt-funktion) någon har haft en kil, någon har vi lagt handduk under för att få lut, en var redan rätt lutad. Barnen har som sagt hängt med huvudet ändå. Vi har petat tillbaka det ibland. Men för det mesta var de sovit gott ändå.
Svar på tråden Finns det någon skön bilbarnstol där huvudet inte hänger så mycket?