• Anonym

Ni som lider av ångest..

Upplever ni ibland att ni har tungt att andas?
    Nu menar jag inte under en panikattack utan en känsla av att inte få luft lite då och då under en dag eller så..
    Jag får ju luft men det känns som man vill ta djupa andetag om nån förstår..
    Blir värre om jag tänker på det..

• Svar på tråden Ni som lider av ångest..
  • Anonym

ja,jag känner igen det där...får så flera ggr om dagen.

• Nattsaga

Ja så känner jag då och då. Men vet ju vad det beror på och att det går över, så jag försöker att inte få panik när det blir så där, brukar försöka hitta på något att göra ,städa undan eller nått som gör att jag inte tänker efter precis hela tiden om jag får tillräckligt med luft.

• Nattsaga

Grejen är det där med att man känner att man måste gäspa,ta djupa andetag eller inte får tillräckligt med luft, det blir så när man spänner bröstmusklerna en aning, försök slappna av när du känner så där så går det lättare att andas.

• Anonym

Tack ni som svarat! det är ju alltid värst när man har börjat tänka på det.. om man e hemma ensam eller så!
    Det brukar nästan aldrig kännas så när man är med folk eller har nåt för sig.
    Nattsaga: det är precis som du säger att man gäspar och har sig..
    Jag äter inga mediciner eller så har aldrig sökt hjälp heller, men har lite ångest/nedstämdhet mellan varven och det brukar yttra sig som sådana fix ideer som det här med andningen.
    Eller lite hypokondri!
    Kommer oftast om jag är mycket stressad.

• Nattsaga

Ja jag får också ofta när jag är stressad eller nervös inför något. Jag lider av panikångest och hypokondri och går i kognitiv beteende terapi, äter inte heller några mediciner.

Så här står det på en sida om panikångest:

"Andnöd, kvävningskänslor
    Katastroftanke: Jag kommer att sluta andas. Jag kvävs. Det finns inte tillräckligt med syre här inne.
    Sanning: Bröstmusklerna kan spännas något, och då kan det kännas tyngre att andas. Men man kan inte spänna dem så att man kvävs. Hjärnan har en inbyggd reflex som ser till att man andas in tillräckligt med syre. Under en attack kommer hjärnan (kroppen) till slut tvinga dig att andas om du av någon anledning håller andan. Om du skulle svimma (men det gör du knappast) skulle du också automatiskt börja andas. Andnöden kan även bero på hyperventilation, att man börjar andas hastigt med bröstet. Då blåser man ut för mycket koldioxid. Motverka detta genom att andas långsamt och med magen, eller om det är akut: andas in din egen utandningsluft i en papperspåse."

www.paniksyndom.com

Det är helt ofarligt!

• Anonym

Tack nattsaga för ditt stöd, man vet ju innerst inne att det ofarligt men det är ju ändå obehagligt när det händer! Särskilt när det dyker upp nån ny grej.
    Men det känns bättre att höra att fler har det så här ibland, att man inte är ensam om det! Kram

Svar på tråden Ni som lider av ångest..