Jag har så otroligt svårt att förstå det här och blir faktiskt provocerad av alla dessa trådar och av kvinnors skeva bild på livet.
Jag är mamma till en pojke. Fick väldigt många "ni får försöka en gång till så blir det säkert en tjej" eller "pojkar är ju också kul"-kommentarer när jag fick honom -trots att jag aldrig önskat mig något kön, bara ett friskt barn och jag var så otroligt lycklig över min lilla pojk.
Är nu gravid igen och blir faktiskt rätt ledsen över alla "välmenande kommentarer". Innan RUL så fick jag massvis med kommentarer om att "nu blir det nog en tös", "tjejmage" och "tänk va roligt med en lillasyster". Återigen hade jag inte uttalat önskan om ett visst kön och önskade mig i hemlighet en pojke till. RUL visade på en liten pojk, ett friskt barn som växer och utvecklas som HAN ska.
Vad händer? Det regnar in beklagande kommentarer från omgivningen, "Jaha, va synd, men det blir nog bra ändå", " Va tråkigt men då kan ni ju åtminstone återanvända ****** kläder", "Ni får försöka igen!". Återigen, jag var lyckligast på jorden när RUL visade ett friskt barn men omvärlden beklagar avsaknaden av flicka -trots att jag själv inte önskat en flicka (inte för att en flicka skulle vara oönskad heller men det har verkligen inte spelat någon roll).
Jag fattar inte tanken. Vad är bättre med en flicka? Vad kan man göra med en flicka som man inte kan med en pojke?
Min pojk är världens mest omtänksamma unge, får säkert 50 kramar om dagen och minst 10st "Mamma, jag älskar dig mest av allt i hela världen!". Han hjälper till med allt och tar hand om både djuren och sin mamma. Han tycker det är jättekul att köpa nya kläder och dansar gärna i mina pumps.
Vad är det att sörja, vad är det att beklaga? Min son är perfekt och det kommer nästa son också bli, de var önskade och älskade från första stund.
Undrar hur alla oönskade pojkar utvecklas som vuxna när de redan från början, som små oskuldsfulla bebisar (eller tom foster) är oönskade p.g.a. sitt kön.
Älska söner på samma vis och lika starkt som döttrar och ni kommer mötas av samma kärlek tillbaka.