Inlägg från: seriösanvändare |Visa alla inlägg
  • seriösanvändare

Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....

Barnet måste därifrån, men det är ju jättesvårt att hjälpa när man själv bor i ett annat land och Socialtjänsten i det andra landet inte bryr sig...

De ser det alltså inte som ett problem att barnets förälder är full varje dag???

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    Anonym (josse) skrev 2016-06-25 20:54:09 följande:
    Vilken fin vän du är TS! Många vänder ryggen till i såna lägen, tycker att de får klara sig själv och nå rock bottom. Jag tror inte alls på den taktiken. Nu vet jag inte varför din väninna gör det, men hon låter lite allmänt självdestruktiv. Då brukar orsaken ligga i personens låga självkänsla. Om man vänder henne ryggen i det läget så kommer hon bara må ännu sämre och det kan sluta hur illa som helst. En nerbruten självkänsla läks av kärlek, inte isolering. Jag hade en bekant som började dricka pga ensamhet. Skrev många saker på Facebook där folk sa ifrån att de var trötta på att se personen klaga, att personen själv fick ta tag i sitt liv. Tough love. Den personen tog livet av sig. För allt personen behövde var kärlek och bekräftelse från de som brydde sig. 

Att du hör av dig, försöker hjälpa henne att hålla rutiner och bara finns där, det kommer hjälpa henne. Hoppas hon mår bättre snart!
    Var det ingen som tipsade henne om var hon kunde söka hjälp? Det brukar vara det första man kan göra, för nej, det är inte säkert att bekanta på Facebook kan hjälpa heller.
  • seriösanvändare
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-25 20:59:09 följande:
    Ser jag det inte som ett problem? Jag försöker med henne VARJE DAG och nu frågar jag här om tips och råd!
    Det var inget mot dig. Jag menade bara att det är ett underligt land hon bor i, som inte bryr sig om en sån sak.

Bra att du har tid att försöka varje dag, men jag har tyvärr inte bra tips... Låter som en omöjlig situation. Läget är så allvarligt att det bästa nästan vore om ni på något sätt kunde få henne till Sverige, så kunde ungen bli omhändertagen här eller nåt. Och mamman få hjälp?
  • seriösanvändare
    Anonym (josse) skrev 2016-06-25 21:19:54 följande:
    Personen ifråga hade kontakt med psykiatrin och beroendeenheten. Men det är tyvärr så att man som anhörig inte bara kan backa och tro att vården fixar allt. De får betalt för att ta hand om en. Alla behöver känna sig älskade och uppskattade, och det kan en vårdkontakt inte ge. Detta är något som satt spår hos mig, och fått mig att inse hur himla viktigt just den delen är. Och jag kommer iallafall aldrig vända ryggen åt någon bara för att deras självdestruktivitet är jobbig för mig. För det är tusen gånger värre för dom själva.

Nej, det klart att man inte lämnar någon i sticket så länge man orkar, om man har en nära relation. Men nu gällde det väl bekanta på Facebook vad jag förstår. De flesta har inte (bara) nära relationer på Facebook. Och då är möjligheten att stötta och hjälpa - eller orka med - betydligt mer begränsad. Inte obefintlig men begränsad.
Svar på tråden Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....