• Semesterfamiljen

Ny kyl och frys

Hej!

Nu är det dags för oss att köpa ny kyl och frys.

Har funderat på en "side by side". Den ska vara fristående.

Jag skulle vilja veta vad ni har för kylar och om ni är nöjda? Ljudnivån är mycket viktig då sovrummet är på andra sidan köksväggen. Bör man satsa på is och vattenmaskin inbyggt?

Det är som jag står mitt i kylskåpsdjungeln.

Alla era reflektioner och åsikter mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ny kyl och frys
  • Almina

Vi köpte ganska nyligen en side-by-side kyl/frys, från Bosch. Den har ingen inbyggd is- och vattenmaskin, vi tyckte det kändes onödigt, och bara en till sak det kan bli fel på... Ljudnivån var inte jätteviktig för oss, men jag kan inte påstå att jag tycker den låter så mycket.

Värt att tänka på är att de ofta är djupare än vanliga kyl/frysar, så att de får plats!

• HerrFantasi

Ju nyare kyl/frys och ju fler finesser desto kortare livslängd. Ju fler finesser desto fler tekniska konstruktioner som gör sönder.

Livslängden på dagens vitvaror är rena katastrofen och eftersom de ändå bara håller hälften så länge som förr så är det ingen idé att satsa på finesser och annat onödigt. Det viktigaste är ändå att slippa förstörda frysvaror och allt besvär detta medför. När det ändå inträffar, att det sker så sällan som möjligt.

Fundera på vilken infrysningskapacitet ni har behov av och hur mycket utrymme ni behöver, köp sedan så basic som möjligt. Tyska vitvarutillverkare brukar numera ha snäppet hållbarare produkter. Inte därför att de blivit bättre, utan för att övriga blivit sämre på den punkten.

Den som har en äldre vitvara som har använts sparsamt (t.ex i sommarstuga)  är bara att gratulera. En sådan bör man vara rätt om och behålla så länge som möjligt. Inte byta förrän man blir tvungen till det.

• Semesterfamiljen
    Almina skrev 2016-06-25 19:51:39 följande:

Vi köpte ganska nyligen en side-by-side kyl/frys, från Bosch. Den har ingen inbyggd is- och vattenmaskin, vi tyckte det kändes onödigt, och bara en till sak det kan bli fel på... Ljudnivån var inte jätteviktig för oss, men jag kan inte påstå att jag tycker den låter så mycket.

Värt att tänka på är att de ofta är djupare än vanliga kyl/frysar, så att de får plats!

Tack för svar! Jag hade inte tänkt på djupet så när jag tittade på det insåg jag att det kommer att krävas vissa förändringar i köket för att ha en side by side.
    HerrFantasi skrev 2016-06-25 20:16:17 följande:

Ju nyare kyl/frys och ju fler finesser desto kortare livslängd. Ju fler finesser desto fler tekniska konstruktioner som gör sönder.

Livslängden på dagens vitvaror är rena katastrofen och eftersom de ändå bara håller hälften så länge som förr så är det ingen idé att satsa på finesser och annat onödigt. Det viktigaste är ändå att slippa förstörda frysvaror och allt besvär detta medför. När det ändå inträffar, att det sker så sällan som möjligt.

Fundera på vilken infrysningskapacitet ni har behov av och hur mycket utrymme ni behöver, köp sedan så basic som möjligt. Tyska vitvarutillverkare brukar numera ha snäppet hållbarare produkter. Inte därför att de blivit bättre, utan för att övriga blivit sämre på den punkten.

Den som har en äldre vitvara som har använts sparsamt (t.ex i sommarstuga)  är bara att gratulera. En sådan bör man vara rätt om och behålla så länge som möjligt. Inte byta förrän man blir tvungen till det.

Tack för ditt svar. Det ligger nog mycket i att livslängden är usel på såna här saker numera.

När det gäller tvättmaskiner tycker jag att vi byter jämt. Den senaste höll 2 år och 4 månader. Vi fick "erbjudande" om att det kunde komma en tekniker för att undersöka den till det facila priset om 1800 kr... Vi beställde en ny tvättmaskin och det ska bli intressant att se hur länge den lever. Hade jag köpt den riktigt billigt hade jag kanske inte reagerat men jag gav ändå en ansenlig summa för maskinen.

Det känns som om jag står i kylskåpsdjungeln och kan verkligen inte bestämma mig.
Svar på tråden Ny kyl och frys