• blomman 2

garantidagarna

Hej! Jag hade planerat att ansöka om de 90 lägstanivådagarna/garantidagar nu till sommaren som lite xtra pengar till semestern. Sagt och gjort så anmälde jag föräldrapenning dagen innan skolavslutningen ( mitt barn blev 8 år i Mars) och jag tänkte begära alla 90 dagar på en gång. Men,om man nu har fått en blankett hemskickad,hur skriver jag upp 90 dagar..???? Finns ju inte tillräckligt med utrymme....

• Svar på tråden garantidagarna
  • MR Xyz

Du kan ta ut fp till den dag som barnet slutar åk 1 i skolan (eller då barnet blir 8 år om det infaller senare). Så du kan inte ta ut fp under sommaren, du måste tagit ut det innan sommaren. Det går dock att söka i efterhand.

Jag vet inte hur blanketten ser ut, mycket lättare att sköta det på mina sidor på försäkringskassans hemsida. Om du absolut vill söka på en blankett får du ringa och fråga hur du ska göra.

• Caramelliquor
    Alexi skrev 2016-06-25 20:06:40 följande:

Du skriver väl för EN period. From-tom.

Ja, så gör man. Förutsatt att man har några dagar kvar. Det har man inte om ens barn har fyllt åtta år.
  • Alexi

Men hon ska väl begära dem retroaktivt måste väl vara tanken? Man får ju begära 90 dagar bakåt.

• sportpappa
    Alexi skrev 2016-06-25 20:14:58 följande:
    Men hon ska väl begära dem retroaktivt måste väl vara tanken? Man får ju begära 90 dagar bakåt.
    Det förutsätter att man inte arbetat under den tiden eller haft annan sysselsättning och man ska ju faktiskt också ha tagit hand om barnet. Föräldrapenning på helgen hade fungerat men eftersom man måste ta ut det tillsammans med antingen fredag eller måndag så faller det också om man har arbetat de dagarna.
  • Caramelliquor
    Alexi skrev 2016-06-25 20:14:58 följande:

Han fyllde i mars. Det har gått 90 dagar sedan dess.

And this:
    sportpappa skrev 2016-06-25 20:20:21 följande:

Det förutsätter att man inte arbetat under den tiden eller haft annan sysselsättning och man ska ju faktiskt också ha tagit hand om barnet. Föräldrapenning på helgen hade fungerat men eftersom man måste ta ut det tillsammans med antingen fredag eller måndag så faller det också om man har arbetat de dagarna.

• Alexi
    Caramelliquor skrev 2016-06-25 20:29:13 följande:
    Han fyllde i mars. Det har gått 90 dagar sedan dess.
    And this:
    Jo jag bara förutsatte att TS hade någon som helst koll på reglerna för fp i övrigt eftersom hen så medvetet sökte just dagen före skolavslutningen...
  • Alexi
    sportpappa skrev 2016-06-25 20:20:21 följande:
    Fast det är ju garantidagar det handlar om och de kan ju tas ut på helgen utan en vardag i anslutning.
  • blomman 2
    Alexi skrev 2016-06-25 21:37:37 följande:
    Fast det är ju garantidagar det handlar om och de kan ju tas ut på helgen utan en vardag i anslutning.
    Hej,jag här! Ja,det är det jag tänkte göra,ansöka om de 90 dagarna retroaktivt. Garantidagarna. De på FK tipsade mig om att göra det och de dagarna skall hå att ta endast helger. Men,problemet är att jag har fått ansökan hem i pappersform och jag vet inte hur jag skall skriva upp 90 dagar. 90 dagar bakåt betyder att jag skall ansöka fr.o.m. 1/8-15 tom den 8/6-16= 90 dagar( garantidagar).
Svar på tråden garantidagarna