Inlägg från: Anonym (Dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dotter)

Dottern smet ut inatt

Jag tycker att du gjorde rätt som reagerade, hon måste givetvis ta konsekvenser av sådant beteende, men försök hålla dig lugn. Ilska hos dig leder bara till ilska och trots hos henne. Är det Roger, 35 år, som hon vill träffa så kan jag lova att hon kommer att göra det också, antingen på dina villkor eller i smyg. Då är det bättre att du säger att du finns där för henne när allt skiter sig än att reagera med ilska, eftersom hon då kommer hålla käft när hon verkligen behöver din hjälp. Förklara för henne att det är "frihet under ansvar" som gäller, det vill säga att hon berättar vart hon skall (och med vem), hur länge hon blir borta och att hon har telefon med sig. Döm inte. Förklara att det är för att du är rädd om henne och att du har förtroende för hennes omdöme, men att hon då också måste kunna visa att hon har ett gott sådant också.

Men det är bara åsikter från andra sidan, det vill säga någon som ganska nyss var 16 själv. Jag hade oturen att ha en sträng förälder som förbjöd och aldrig hade något förtroende för mig. Det ledde till att jag istället smög och ljög och kunde ha slutat i ett dike någonstans...

Svar på tråden Dottern smet ut inatt