Akut hjälp angående pågående vräkning!
Hejsan!
Jag bor i en hyresrätt och är på väg att bli uppsagd/vräkt på grund av orimliga grunder. Innan jag börjar berätta så vill jag bara tillägga att min son är familjehemsplacerad på grund av svår sjukdom så jag inte får eventuella påhopp..
Jag flyttade in i min lägenhet november 2014 och i juni förra året blev jag tillsammans med en kille och han flyttade in hos mig. Han hade ett dåligt förflutet men var aldrig otrevlig på något sätt och vis. Men det blev en del fester tyvärr och jag fick i augusti ett rejält skriftligt klagomål och skärpte mig omedelbart.
I februari månad blev han anklagad för skadegörelse nere i källaren, hyresvärden kom personligen hem till mig och anklagade honom och sa att jag kommer att bli vräkt. Men jag tog tag i det för jag visste att det inte var honom för när det skulle ha hänt så var han på jobbet. Förmodligen så pekades han ut på grund av dåligt förflutet i staden jag bor i. Jag fick varken någon ursäkt från hyresvärden eller grannar som påstod att det var honom. I mars månad gjorde vi slut och han flyttade ifrån min lägenhet.
Nu har jag fått problem med grannarna IGEN, och dessutom nu utan orimliga grunder. Mitt ex har varit i min lägenhet två gånger sen mars månad. Han har inte varit otrevlig eller högljudd, utan bara hälsat på för att hämta saker. Det stör mina grannar och nu gör dem ALLT för att få ut mig ifrån lägenheten.
Jag har fått ett brev från hyresvärden att dem underrättat socialnämnden om störningar. Det handlar om att jag går i min lägenhet, pratar i min lägenhet, går i min trapp och även att jag står och pratar UTANFÖR min port. Jag skriker inte, har inte hög musik och uppför mig inte på ett stökigt sätt. Jag mötte en äldre dam som bor i trappen bredvid mig som sa att jag ligger risigt till och att jag ska minsann inte hyra ut min lägenhet i andra hand, vilket jag ALDRIG har gjort.
I brevet från socialnämnden så står det
"Enligt bestämmelserna i 12 kap 42 § tredje stycket jordabalken får jag underätta socialnämnden om störningar i boende"..
När jag läser i jordabalken så menas det att jag skulle ha hyrt ut min lägenhet i andra hand utan tillåtelse vilket jag inte har gjort, utan det är en som påstår att jag gjort det.
Jag känner mig kränkt och trakasserad då jag inte får lov att leva ett normalt liv i min lägenhet..Jag har pratat med hyresgästföreningen många gånger med dem kan inte göra något så länge jag inte får en vräkning, men nu har jag fått det brevet och är LIVRÄDD för att det är en vräkning. Jag vågar inte leva normalt i min lägenhet längre.
Störningsjouren har aldrig varit hos mig och jag har flertal gånger ringt hyresvärden för att dubbelkolla så allt är lugnt med tanke på den skriftliga förra sommaren.
Vad krävs för en vräkning? Måste grannarna ha bevis på att jag stört? Som t ex störningsjour.
Kan jag anmäla hyresvärden för förtal? Menar då anklagelsen för skadegörelse i källaren samt att det i brevet som jag nyss fått framkommer att jag skulle ha hyrt ut min lägenhet i andra hand utan tillstånd.
Måste inte hyresvärden ha belägg för det innan dem anklagar mig?