Inlägg från: Anonym (anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anna)

Min son dödade...

Svårt att säga om du ska oroa dig eller ej TS. Det som oroar mig mer är att pappan uppenbarligen ser något avvikande i sonen som du inte ser. Sen om han har rätt i att det är ADHD eller ej, det är irrelevant. Hade det bara handlat om denna incident så hade jag nog inte gjort en grej av det, men eftersom det är detta i kombination med pappans misstankar är det kanske en bra idé med en utredning. 

Sen är det väldigt svårt att avgöra om ett barn är ledsen pga att de har empati för djuret, eller om de är ledsna för att situationen blev besvärlig för dom själva. Därför är det nog bra om en professionell gör en bedömning. 

• Anonym (anna)
    Anonym (B) skrev 2016-06-26 19:35:46 följande:

Hade aldrig kunnat förlåta mitt barn för en sådan sak, är chockad hur lätt alla tar på detta... Den enda som verkar fatta allvaret i situationen är ts ex som kontaktat BUP.

Det känns lite överdrivet. Jag älskar djur, och djurmisshandel är fruktansvärt, men det är stor skillnad på ett litet barn som dödade av misstag, eller för att barnet blev stressat och utförde en form av överslagshandling. Speciellt OM barnet skulle ha ADHD så kan jag se hur barnet inte hann tänka genom sitt agerande och handlade på impuls utan att faktiskt mena att skada hamstern. Och i det läget, vad är där att förlåta? Barnet är inte ont för det. Om barnet är helt "normalt" så lär det inte fortsätta att vara det om föräldrarna aldrig kommer kunna förlåta. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (Liv) skrev 2016-06-26 18:57:19 följande:
    I så fall skulle jag oroat mig mer för pappan som skickar iväg sitt barn med ADHD vind för våg utan tillsyn.
    Han vet inte om barnet har ADHD eller ej. Och oavsett vilket så kan man inte hålla koll på barnet 24/7, diagnos eller inte diagnos. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (B) skrev 2016-06-26 20:01:25 följande:
    Nja för dig kanske känslorna är överdrivna men för mig är det så. Hade aldrig kunnat förlåta. Älskar såklart mina barn mest av allt men förlåta, nej. Hade dragit med barnet till BUP på en gång, det är inte normalt.
    Alltså jag hade också haft jättestarka känslor, men jag hade nog försökt dölja dom för barnet för att inte ge mer dåligt samvete. För jag tror att barnet redan mår dåligt över det som det är, och att då bygga på det till något som barnet aldrig kommer kunna förlåta sig själv för, det känns inte alls ok. Det är som sagt ett barn. Även om det är något avvikande med barnet så har barnet agerat utifrån sina förutsättningar. Ett barn med ADHD eller persnlighetsstörning har inte valt att ha det så, och kan inte heller förstå hur det styr dom i den åldern.
  • Anonym (anna)
    Anonym (B) skrev 2016-06-26 20:54:35 följande:
    Ja vi är ju alla olika, jag tycker inte man ska förlåta sig för en sådan sak. Gå vidare ja, men inte förlåta sig själv. Men jag tycker självklart att det är mest de vuxnas fel. Ingen normalbegåvad vuxen lämnar ett litet barn ensam med ett djur.
    Utan förlåtelse så utvecklar man till slut ett självhat. Det gynnar ingen. Att förlåta är inte samma sak som att säga att något är ok. Det känns hemskt att prata om att man vill att en 5åring ska må så dåligt över något, vad som helst, att dom aldrig ska kunna förlåta sig själv. Vi har inte sett hur detta gått till, så vi borde inte heller vara så snabba med att döma.
  • Anonym (anna)
    Anonym (Rotten) skrev 2016-06-26 21:17:34 följande:

Oj så många veganer i en och samma tråd.

Fint att ni inte bidrar till dödandet av djur (djur mycket smartare än hamstrar) men ni tycker inte ni överdriver?

Den heliga hamstern dog genom en olyckshändelse och folk ropar efter BUP? DET är sjukt.

Så länge barnet inte råkar göra illa/döda djur flera gånger så är det hysteriskt att bli uppjagad.

Varför är alla så rädda för BUP? Ifall inget är fel på pojken så är ingen skada skedd om BUP pratar med honom. Värre om man missar något och ännu ett djur ska behöva dö innan man fattar. Även om det kanske inte är så stor risk för det. Men BUP "kostar " inget att prova. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (Rotten) skrev 2016-06-26 21:34:16 följande:
    Ja. Och låt oss bedja för att han aldrig någonsin gillrar en råttfälla i sitt liv.

Visst vet du att det är flera månaders kö till bup? Och visst vet du att han inte kommer få handklovar och fysiskt hindras från att röra ett djur? Vad tror du själv bup kommer säga/göra? Har du själv gått till bup någon gång? Du tror heller inte att föräldrarna kommer ha uppsikt?
    Som sagt, i detta fallet kan bup göra en bedömning av om pojken har någon form av problematik och då hjälpa honom med det. Pappan har ju sedan tidigare misstänkt att något inte står rätt till om du läser i tråden. För barnets skull bör han få hjälp i tid. Och nej, föräldrar kan inte ha uppsikt över sina barn 24/7. Ingen kan det. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (BUP är ett måste) skrev 2016-06-26 21:41:29 följande:

Förstår inte hur en femåring ens fysiskt förmår sig själv att med sina ben och fötter trampa ihjäl en stor hamster!? Det tar nog myckrt att lyckas döda den tillsist, det kom mycket blod skriver du. Ögonen ploppade nog ut ur den och benen knäckte huden, och stackads hamstern dödsskrek säkert tiills den dog. Stod sonen ut med detta? Om han inte är störd så är BUP ett måste för att han nog är traumatiserad av vadhan gjort.

Det kom mycket blod skriver du ts, blodet skvätte då alltså runt på skorna och byxbenen på pojken. Vad sa föräldrarna och psppan när de såg pojken blodig?

Håller med. man ska inte förringa att detta måste varit traumatiskt för pojken ifall han egentligen inte var ute efter att döda den. 
Svar på tråden Min son dödade...