Inlägg från: Anonym (Vera81) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vera81)

Min son dödade...

Jag måste få lite råd.

Min son var hos sin pappa, vi har delad vårdnad m veckovis boende.

När han var hos grannen o lekte gick han in hos dem, medans alla andra var kvar ute. Detta är inte ovanligt på deras gata, många av barnen är jämngamla o springer ut o in i varandras hem som om dom bodde där.

Nåväl, han gick in hos grannen o lekte med sina leksaker/mjukisdjur han hade med sig. Efter en stund gick han upp på kompisens rum o tittade på dennes hamster.

Han släppte ut den för att klappa den men den var så snabb o sprang ut, mot leksakerna han hade med sig. Sonen ville inte att den skulle "ta hans leksaker" så han tog upp dem o började baklänges gå därifrån, hamstern följde efter. Jag tror att han sedan blivit stressad av att inte kunna hejda den varpå han trampade ihjäl den. "Den blödde jättemycket så jag bar upp den till buren igen" berättade han...

Jag är helt förskräckt av detta. Har ALLTID påtalat och varit såååå noga med att pränta in att man är snäll mot djur och bebisar. Andra barn o vuxna med såklart men i synnerhet mot dem som är mindre eller djur. ALLTID.

Dock är jag även väldigt noga med att aldrig lämna honom själv tsm ens med mina egna hundar. Inte ens med sniglar o insekter som han samlar på sig emellanåt lämnar jag honom själv med.

Det var jätteviktigt i mina ögon att han fick stå till svars inför kompisen o dennes föräldrar o fick berätta vad som hände och varför. Samt be om ursäkt förstås.

Kan någon förklara detta för mig?

Behöver jag vara orolig över honom? Pappan har bokat tid på BUP för utredning, vilket jag inte alls upplever att det föreligger orsak till, men efter det här så blir jag såklart orolig....

• Svar på tråden Min son dödade...
  • Anonym (Vera81)

Sonen är 5 år.

• Anonym (Vera81)
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-26 07:20:54 följande:

Eftersom han var stor nog att lämnas utan tillsyn tycker jag definitivt att BUP är ett krav!

Du vågar ju inte lämna honom med sina egna hundar. Kanske någon empatistörning?

Jag lämnar honom inte ensam med djur för jag vet hur barn kan vara. O vill inte riskera att något sådant här händer.

Han är 5 år.

Har drillat honom i djurvett hela hans liv men är medveten om vårt, de vuxnas ansvar i alla samspel med djur. Så därför lämnar jag honom inte själv m mina hundar. Inte för att han BRUKAR vara dum utan för att han bara är 5 år o olyckor händer så lätt. Vill inte utsätta varken honom eller djuren för missförstånd.
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (99) skrev 2016-06-26 11:21:06 följande:

var han alltså helt ensam i grannens hus? Var det ingen där som såg att han gick in i kompisens rum? 

Att han ens öppnade hamsterns bur är ett "nono" redan där. Även en 5-åring bör veta att man inte grejar med andras saker hur som helst, speciellt när inte kompisen ens var där. Det normala borde ha varit att han gick ut för att titta efter någon i familjen och fråga om han fick klappa hamstern. 

Nåt är inte helt rätt här, det förstår jag. 

Alla ungar på gatan springer ut o in hos varann där. O min son har länge sagt att han vill ha en hamster, han älskar djur.

Jag kan inte svara för om det är rätt el fel då jag inte bor där längre. JAG skulle inte låta grannskapets ungar komma o gå i mitt hus som dom gör där men...

Jag tycker att det är hans pappas ansvar att veta vart han är o att han slappnar av lite för mkt i att alla har koll på alla ungar där men...

De andra barnen var ute o lekte o de vuxna "firade midsommar".

Min son BRUKAR inte vara elak med djur men han är fortf ett barn o jag har aldrig kunnat föreställa mig att han ska skada eller DÖDA ett såhär. Syftar då på tidigare kommentarer om att "min (ålder):ing skulle ALDRIG göra nåt sånt"

Det skulle inte min 5-åring gjort heller. Inte k mina ögon. Not on my watch åtminstone.

Han är väldigt ångerfull o blir ledsen när vi pratar om det.

Just nu, när det kommer upp berömmer jag honom för att han berättat för mig o för pojkens familj hur det gått till o varför o för att han sa förlåt. Jag tror att det kan skapa en trygghet i att kunna berätta om detta som ju är ett trauma för honom oxå.

Är jag helt fel ute i den tankegången?
  • Anonym (Vera81)
    Starkast skrev 2016-06-26 11:36:32 följande:

Alltså...

Varför skulle han ens trampat på den med flit?

En hamster är snabb och liten och det är inte helt ovanligt att dessa smådjur råkar bli trampade på av misstag.

Att lägga in den i buren igen är ingen konstig reaktion, det var ju där den bodde och killen är bara 5år!

Att däremot behöva stå och ensam få berätta en sån sak, efter hans egen traumatiska händelse, är väl det som kan ge honom men för livet. Nästa gång något händer ska ni nog inte se det som självklart att han berättar om det.

Det är ju ett jättetrauma från start till mål. Att den smet, skräcken att den tog leksakerna, och sedan blodet och att bära hem den till buren. Hade det vart "fel" på honom hade han aldrig berättat. Han berättade för att det blev traumatiskt.  Att sedan utsättas för en situation att berätta allt på kommando en gång till, 5år gammal, för en kompis som garanterat blev jätteledsen och grät. Det hade funnits snyggare sätt att hantera det på.

Han fick berätta det under lugna former. Ingen var arg eller ledsen på honom. O han sa efteråt, på vägen hem att det "känns bättre i magen nu mamma. Jag var rädd att dom skulle bli arga på mig. Men nu känns det inte pirrigt i magen längre"

Pojkens mamma pratade lugnt med honom och förklarade att det var bra att han kom och berättade så alla förstod vad som hänt o att det var bra att han var så modig.

Ingen var arg, inte pojken heller o min son blev lugnare efteråt.
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-26 11:55:15 följande:

Vad sa föräldrarna? Har ni ersatt hamstern med en ny?

Vad sa barnen som förlorat sitt älskade husdjur?

Är ungen välkommen till den familjen igen?

Pappan tog det bra som vill kontakta BUP. Troligen har han sett andra problem hos er unge?!

Pojken sa att det var ok för att min son sa förlåt.

Dom är kompisar o min son är fortsatt välkommen dit. Föräldrarna tyckte såklart det var väldigt tråkigt hur det gått till men uppskattade att vi kom dit och pratade om vad som hänt.

Vi erbjöd oss att ge dem ett presentkort så dom kunde köpa en ny men föräldrarna var mest "glada att slippa hamstern" som pojken fått av en släkting utan att dom blev tillfrågade först.

Pappan misstänker ADHD men jag som lever med en bonus med det ser INGA som helst likheter beteendemässigt.
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (Sanna) skrev 2016-06-26 14:11:05 följande:

Det låter som att din son hamnade i en situation han inte kunde hantera, och därför blev det fel. Däremot är det bra att han mår dåligt över det. Han ska givetvis inte må överdrivet dåligt, men om han inte kände någonting skulle det vara oroväckande. Nu kommer han alltid minnas det här med hamstern, vad han gjorde och att den dog, och förmodligen leder alla känslor nu till att han alltid kommer vara snäll mot djur.

Barn förstår heller inte döden på samma sätt som vuxna. Ett barn förstår inte alltid att död betyder borta för alltid. Jag tycker att om ni inte gjort det redan, köpa några barnböcker som handlar om döden. Det är nog extra viktigt att prata om det nu.

Angående om det är överdrivet med BUP eller ej så tänker jag att det kommer ju inte skada. Behövs det inte kommer det räcka med ett besök, behövs det så är det ju bra att det sattes igång nu. Jag skulle tro att din son inte behöver BUP, men om hans pappa känner sig lugnare av att få höra det av dem så får han också möjlighet att släppa detta. Kanske är det hans eget dåliga samvete, att han på något sätt svek sin son så att han hamnade i denna situationen, att han nu ser det som en chans att "ställa det till rätta".

Jättebra förslag, ska titta på sådana barnböcker. Om döden.

Tack
  • Anonym (Vera81)

Jag vill förtydliga att min son INTE är van att hantera eller samspela med smågnagare.

Inte sin kompis o han har vad jag vet aldrig ens hållt i en själv.

Jag är o har alltid varit såååå tydlig med att man måste respektera allt liv. Djur, människor och växter.

Jag känner absolut att den vuxna, hans pappa som ansvarade för honom vid tillfället brustit i sin tillsyn o anklagar inte sonen alls. Tillfället skulle inte ha uppstått.

Jag stöttar pappans beslut att ta sonen till BUP. Han ser saker jag inte ser eller upplever när sonen är här o är han orolig måste jag acceptera o respektera hans oro.

Vad jag förstått öppnade han buren för att klappa den men sen blev han rädd när den kom ut o han fick inte tag på den o in den i buren igen "den lyssnade ju inte mamma?!"

När han försökte fånga den med handen så bet den honom o då blev han rädd o trampade på den.

"Det kom JÄTTEMYCKET blod mamma, o jag blev rädd o la in den i buren men den bara låg där o det kom mer blod hela tiden..."

• Anonym (Vera81)

Han blev rädd att de skulle bli arga på honom o gömde sig inne. När dom sedan såg honom hade han blod på tröjan o blev jätteledsen. Pojkens föräldrar tog med min son hem till hans pappa o berättade vad som hänt.

• Anonym (Vera81)
    Anonym (Mumin) skrev 2016-06-26 21:16:04 följande:

Ok, nu ändrades historien. Blir alltid skeptisk till sådant. I trådstarten står ingenting om att han försökte fånga hamstern och att den bet honom. Utan att han backade bort från den och den kom efter. Helt olika situationer.

Han backade först undan men den sprang efter o då försökte han mota/fånga/säga åt den att gå in i buren igen. Den bet honom när han tog i den o då blev han rädd. Ställde sig upp, backade o hamstern följde efter o då trampade han på den.

Det är så han berättat o försökt visat att det gått till.

Inte så lätt med sammanhängande uppgifter från en 5-årings upplevelse som ingen annan sett

Nu ältar jag inte det men när han själv vill prata om det gör vi det o jag frågar lite lätt o försöker få en bild av händelseförloppet.
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (BUP är ett måste) skrev 2016-06-26 21:54:22 följande:

Oj vad mycket du ändrar från din ursprungliga ts. Nu gömde han sig inne på rummet och den andra pojkens föräldrar tog med sonen hem till hans pappa? Men i ts skriver du att det för DIG var viktigt att pojken skulle berätta för pojkens föräldrar vad som hänt. Du var ju inte ens där! Pojken var hos sin pappa.

Grannarna berättade för pappan att han dödat hamstern. Ingen har sett HUR. Sonen berättade för mig igår.
  • Anonym (Vera81)
    Philanthropy skrev 2016-06-26 22:45:33 följande:

En STOR hamster? Are u for real? Jag tycker det låter som att pojken i panik ville stoppa hamstern antingen från att springa ut ur rummet eller mot honom, och råkade lägga hela sin vikt på den foten han trampade med. *Snap* så är nacken av på hamstern, det går ju hur snabbt som helst. Inte behöver man stå och pressa någonting, som du verkar mena på. 

TigerLilySwe skrev 2016-06-26 22:57:16 följande:

Olycka. Är han normal i övrigt ska man nog inte belasta ungen för hårt med detta. Han blev väl stressad och rädd och det hela var en olycklig impulsgrej. Han skulle väl "stoppa" den och kunde givetvis aldrig i brådrasket förutse att den skulle bli kvaddad. Döm honom inte så hårt eller förstora saken. Tids nog när han blir äldre kommer detta att drabba honom ändå och det kommer att finnas kvar i hans medvetande hela livet, tror jag. Erbjud honom hellre stöd den dagen han förstår och till fullo kan inse vad det var som hände och vilka konsekvenser det fick men gör inte för stor sak av det i dagsläget. Olycka och otur drabbar alla, det tillhör livet.

Anonym (jess) skrev 2016-06-26 23:05:17 följande:

Alltså! Är detta ett skämt? Och nu menar jag inte trådstartarens fråga, snarare kommentarerna.

Jag blir påmind om varför jag så sällan besöker denna sida. 

"Jag skulle aldrig kunna förlåta mitt barn på 5 år"...bara en förbaskat pinsam kommentar och jag skrattar (för jag vet påriktigt inte om det är ett skämt, det måste det vara) Och är så inte fallet får vi be till högre makter att resten av världen är mer pedagogiska med sina barn, för framtidens skull.

Det ligger någonting tragiskt i att se peroner bakom skärmar patetiskt försöka få någon annan att må dåligt i hopp om att det får dem att känna sig lite bättre själva...bah!

TS-Jag skulle inte oroa mig. Som sagt..konsekvenstänk och empati utvecklas fortfarande.Nä, Krama pojken din hårt och uppmuntra honom i att han var duktig som både erkände och kände sig ledsen över olyckan. Han är bara en liten pojke. <3

Tack, ja jag känner oxå så... Han är bara en liten pojke o det blev hemskt fel allting.

Till syvende o sist fanns det ingen förälder som kunde vägleda honom igenom det. Han gjorde nåt han visste att han inte fick (öppnade buren) o sedan gick det hela utom hans kontroll.

Pressar honom inte eller förstorar det här nu. När han vill prata gör vi det. Det kommer små kommentarer då o då... Lite som att han vill känna efter hur laddad diskussionen kan bli. Om han ens ska/vågar ta upp den. Stöttar honom fullt ut o ska ta tag i smådjursbiten under året.

Under dagen idag har han pratat mkt om att han inte tycker om blod, att det är läskigt. En ny grej vad det gäller honom som inte varit rädd för det tidigare.

Ska ta emot den hjälp BUP kan erbjuda då vi haft flera dödsfall inom familjerna de senaste åren (både anhöriga o husdjur).
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 12:30:28 följande:

Eftersom att vi inte vet om detta var en enskild incident eller inte går det ej att dra en korrekt slutsats att pappan gjorde fel som bokade tid hos BUP för utredning av pojken.

Min personliga åsikt är att det inte riktigt står rätt till hos pojken som olovligen gick upp på rummet och plockade ut hamstern från buren, och sedan trampade ihjäl hamstern.

Denna tråd ligger i ett allmänt debatt forum där alla har rätt till sina åsikter i det som trådstarten handlar om( behöver ej tycka lika)

Detta har aldrig hänt förut. Att han trampat på sniglar o maskar o myror, jo det har hänt. Men jag har ALLTID brutit det beteendet och talat om att det är fel att vara elak mot djur.

Han "tog inte ut hamstern". Han öppnade buren för att kunna klappa den o då smet den ut ur buren. Han fick inte öppna buren men den handlingen i sig anser inte jag är så hemskt onaturlig för ett barn att utföra ändå. Han visste ju inte att den skulle "rymma".

Han har nu i efterhand sagt att han tycker synd om hamstern och att han ALDRIG ska göra så igen.

Jag är inte det minsta orolig över hans mentala status. I mina ögon har pappan lika mkt hybris som vissa härinne. Men jag respekterar det ändå o går självklart med på ett besök på BUP.

Att han trampade ihjäl hamstern var en impulsgrej. Han skulle ha fått vägledning av en vuxen i den situationen men hans pappa var i ett annat hus på gatan.

Min son uttrycker ånger och empatiska känslor. Han är ingen empatilös blivande psykopat.
  • Anonym (Vera81)
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-27 18:38:12 följande:

Hur smet den ut om han inte tog ut den själv?

Kan den hoppa? Flyga?

Hamsterburar öppnas i locket!

Det finns en uppsjö av hamsterburar som inte öppnas i locket.O det finns massor med inredningsdetaljer för hamsterburar som kan underlätta för dem att ta sig i/ur på egen hand bara luckan öppnats.

Nu vet jag inte hur just denna bur var konstruerad men han säger att han öppnade buren för att klappa hamstern o då smet den ut.

De hamstrar jag haft har iaf kunnat hoppa. Inte ut ur en bur m topplucka men...
  • Anonym (Vera81)

[quote=76745545][quote-nick]Anonym (carro) skrev 2016-06-27 21:58:33 följande:[/quote-nick][/quote]

Ja så är det ju. Men när han beskrivit hamstern verkar det som det var en dvärghamster, den var tydligen liten även för honom. En guldhamster är ju mer för honom som ett marsvin är för mig storleksmässigt.

Båda vi föräldrar tycker det hela är jättehemskt men jag försöker se de vuxnas roll i det här då han bara är 5 år o inte skulle ha hamnat i situationen ö.h-taget. Vi förstår det båda två.

O vi vill söka hjälp av BUP så vi får de verktyg som kan hjälpa honom igenom det här så det inte händer igen.

Pappan tror att han har ADHD men jag är helt övertygad om att så inte är fallet. Pappan oroar sig för nästan ALLT. Han har sviter efter mobbing själv. Dock måste jag ju ta hänsyn till även honom i det här, han är oxå förälder om än en lite nervös sådan mellan varven o därför går jag med på BUP.

Min son är en väldigt empatisk och känslig pojke o detta HAR påverkat honom. Han behöver ännu mer närhet och kramar. Vill ligga nära nära o söker mkt ögonkontakt.

Svar på tråden Min son dödade...